همشهری آنلاین: یک هیئت کارشناسی سازمان جهانی بهداشت روز جمعه ۲۳ اکتبر (اول آبان) خواستار تغییر نوع واکسن مورداستفاده برای مبارزه بر فلج اطفال شد و تأکید کرد که ریشه‌کنی کامل این بیماری معلول کننده امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه گروه کارشناسی مشورتی راهبردی (SAGE) سازمان جهانی بهداشت که به این سازمان بهداشتی وابسته به سازمان ملل درباره سیاست‌های ایمن‌سازی مشورت می‌دهد، هشدار داد که یکی از بزرگ‌ترین موانع در برابر ریشه‌کنی بیماری پولیو یا فلج اطفال شیوع‌های تک‌گیر بیماری ناشی از ویروس‌های زنده ضعیف‌شده پولیو مورداستفاده در برخی از واکسن‌ها است.

یان آبرامسون، رئیس SAGE، در ژنو به خبرنگاران گفت: «به نظر ما دستیابی به هدف ریشه‌کنی فلج اطفال در چند سال آینده واقع‌گرایانه است.»

درحالی‌که صدها هزار مورد فلج اطفال در دهه 1980 رخ می‌داد، در سال جاری تابه‌حال فقط 51 نفر آلوده‌شده به شکل وحشی ویروس پولیو گزارش شده است.

هیچ موردی از ابتلا به ویروس وحشی پولیو از اوت 2014 تاکنون در آفریقا گزارش نشده است،‌ و گونه وحشی ویروس اکنون فقط در افغانستان و پاکستان وجود دارد.

آبرامسون دراین‌باره گفت: «مشکل کنونی این است که ما موارد بیشتری از بیماری ناشی از ویروس واکسن پولیو مشاهده می‌کنیم تا بیماری ناشی از نوع وحشی ویروس.»

عفونت‌های ناشی از ویروس واکسن در موارد نادری از یک نوع واکسن فلج اطفال که حاوی مقادیر اندک ویروس زنده، اما ضعیف‌شده پولیو است، منشأ می‌گیرند. ویروس‌های زنده ضعیف‌شده موجود در واکسن زنده خوراکی (OPV) درون روده تکثیر می‌شوند و می‌توانند از طریق آب آلوده به مواد مدفوعی به دیگران انتقال یابند و کودکان واکسینه‌نشده را به خطر بیندازند.

آبرامسون گفت: «فلج ناشی از ویروس واکسن رویداد نادری است»، اما اشاره کرد «هنگامی میلیون‌ها و میلیون‌ها دوز واکسن خوراکی مورداستفاده قرار می‌گیرند، مواردی از این عارضه مشاهده خواهد شد.»

سازمان جهانی بهداشت قبلاً توصیه کرده بود، استفاده از واکسن زنده خوراکی (OPV) به‌تدریج کنار گذاشته شود و با واکسن پولیوی غیرفعال‌شده (IPV) جایگزین شود،‌ اما به خاطر کمبود ذخایر واکسن، این تغییر زمان می‌برد.

  • 90 درصد موارد بیماری ویروس واکسن قابل توقف است

آبرامسون درعین‌حال به این موضوع اشاره کرد که دو نوع OPV وجود دارد، یک نوع باعث محافظت در برابر هر سه نوع ویروس این بیماری معلول کننده می‌شود و نوع دیگری که فقط در برابر نوع‌های یک و سه ویروس بیماری محافظت ا یجاد می‌کند.

ازآنجایی‌که این واکسن به‌اصطلاح سه‌ظرفیتی حاوی ویروس پولیوی نوع 2 است که عامل اغلب شیوع‌های بیماری مربوط به ویروس واکسن است، هیئت SAGE اکنون خواستار آن شده است که کشورهایی که از واکسن‌های سه‌ظرفیتی استفاده می‌کنند، آن‌ها را تا ماه مه سال آینده با واکسن‌های دوظرفیتی جایگزین کنند.

آبرامسون گفت: «استفاده از واکسن دوظرفیتی باعث توقف اغلب موارد فلج ناشی از ویروس واکسن خواهد شد»، البته او پذیرفت: «این کار همه موارد فردی این نوع بیماری را متوقف نخواهد کرد، اما حدود 90 درصد از شیوع‌هایی که در یک منطقه مشابه موارد متعددی بروز می‌کنند، متوقف خواهند شد.»

حمید جعفری، رئیس واحد ریشه‌کنی فلج اطفال سازمان جهانی بهداشت،‌ توصیه‌های SAGE را «بسیار، بسیار مهم» توصیف کرد.

 او به این موضوع اشاره کرد که توقف استفاده از واکسن خوراکی سه‌ظرفیتی به‌خصوص در مناطق جنگ‌زده که میزان کلی پوشش واکسیناسیون عموماً پایین است، اهمیت پیدا می‌کند.

او گفت: «این توصیه به‌خصوص در مناطقی که میزان پوشش واکسیناسیون پایین مهم است. پوشش پایین واکسیناسیون،‌ به‌عنوان مشکلی ریشه‌ای، این امکان را ایجاد می‌کند که ویروس واکسن به کودکان واکسینه‌نشده منتقل شود و آن‌ها را دچار بیماری کند.»

کد خبر 311336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha