همشهری آنلاین: معاون درمان وزارت بهداشت ضمن اعلام آمادگی برای بازگشت حجاج اقدامات حوزه درمان برای جلوگیری از ورود "کروناویروس" به کشور را تشریح کرد و گفت احتمال خطر ورود این بیماری به کشور جدی است.

corona۱

به گزارش ایسنا،‌ دکتر محمد آقاجانی در نشست آمادگی نظام سلامت کشور برای بازگشت حجاج گفت: با توجه به اینکه بیش از 85 درصد موارد ابتلا به کرونا ویروس در عربستان بوده و با توجه به تماس طولانی مدت حجاج ایرانی با سایر حجاج و بستری شدن حجاج ایرانی در بیمارستان‌های عربستان طی حادثه منا، خطر ورود کروناویروس به ایران جدی و محسوس است.

وی با بیان اینکه بحث حوادث زیستی و خطر این حوادث برای جان و دارایی انسان بسیار جدی است، گفت: اتفاقی که باید برای کاهش آسیب حوادث زیستی انجام شود، برنامه‌ریزی است. یعنی اگر با برنامه‌ریزی قبلی با این حوادث مواجه شویم، می‌توانیم خسارت‌های جانی و مالی آن را کاهش دهیم.

آقاجانی با اشاره به بند 14 نظام جامع بیولوژیک کشور گفت: بر اساس این بند، مسئولیت مقابله با همه گیری‌ها بر عهده وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی است. ما وظیفه سنگینی را بر عهده داریم. پیشگیری از ورود کروناویروس نیز جزو همین وظیفه تلقی می‌شود.

وی در تشریح اقدامات معاونت درمان وزارت بهداشت برای مقابله با ورود کرونا ویروس به کشور گفت: یکی از نکات مهم آموزش کادر بیمارستانی است که از اورژانس پیش بیمارستانی آغاز می‌شود و لازم است آموزش‌های لازم در این حوزه داده شود تا پرسنل با بیماری و شرایط مقابله با آن آشنا شوند.

آقاجانی با اشاره به بحث انتقال حجاج بیمار و مجروح نیز گفت: یک پایگاه ویژه را در سطح اورژانس پیش بیمارستانی به این امر اختصاص دادیم و تیم انتقال هم باید آموزش‌های کامل‌تری را در این زمینه ببینند. در بیمارستان نیز باید اتاق‌های ایزوله‌ای را قرار دهیم که خارج از اورژانس و با تهویه جداگانه باشند.

آقاجانی ادامه داد: اگر بیماری نیازمند مراقبت‌های ویژه شد باید امکانات آی سی یو با فشار منفی قرار داشته باشد و این امکانات سنجیده شود. از دیگر اقداماتی که باید در بیمارستان‌ها انجام شود این است که تجهیزات محافظت فردی را در اختیار اورژانس قرار دهیم و کمیته پدافند غیرعامل با تمرکز بر کروناویروس نیز تشکیل شود.

کد خبر 308615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha