سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با همشهری، از شناسایی ۲ مورد ابتلا به عفونت ویروس کرونا در کشور خبر داد.

ویرو س

براساس این گزارش 4مورد مشکوک به کرونا در کرمان مشاهده شده است. این 4نفر، 4خواهر هستند که حال 2تا از آنها مساعد نیست و در شرایط ویژه درمان قرار دارند. نتایج آزمایش‌های 2نفر دیگر هم در دست بررسی است. به محض اطلاع از ابتلا و شناسایی این دو خواهر، ظرف کمتر از 48ساعت اقدامات بهداشتی لازم صورت گرفته است و 29نفر از اطرافیان و کادر درمانی این خواهران، شناسایی شدند و تحت کنترل هستند تا درصورت مشاهده علائم بالینی احتمالی، مراقبت‌های ویژه برای آنها انجام شود.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تدابیر و تمهیدات لازم برای کنترل این بیماری در کشور انجام‌شده و همکاری لازم بین سازمان حج و زیارت، هلال احمرو وزارت بهداشت صورت گرفته است. به زائران چه قبل از اعزام به حج و چه در ایام حج و چه پس از سفر حج، آموزش‌های لازم ارائه شده است و این مهم همچنان پیگیری خواهد شد. برای پیشگیری از سرایت این ویروس در کشور، بیش از 100اتاق ایزوله با شرایط خاص در شهرستان‌های مختلف کشوراز 5سال قبل، مهیا شده است.

تیم‌های پزشکی آموزش دیده، تشکیل شده است و علاوه براین، موارد مشکوک به بیماری در مدت کمتر از 48ساعت بررسی و آزمایش می‌شوند. امکان تشخیص کرونا در آزمایشگاه مرجع کشوری وجود دارد. به گزارش خبرنگار همشهری، در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. علاوه براین، درمان دارویی برای عفونت کرونا (ویروس جدید) تاکنون به‌طور قطعی در جهان پیدا نشده است. مبتلایان به این بیماری، مشکلات تنفسی شدید و عوارض گوارشی دارند ودر ادامه ممکن است دچار نارسایی کلیه، کبد و سایر دستگاه‌های حیاتی بدن شوند.

رعایت نکات بهداشتی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و رعایت آداب تنفسی همچون استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه از موارد ضروری برای پیشگیری است. زائران حج نیز باید هنگام بازگشت در تماس با اطرافیان نکات بهداشتی را رعایت کنند و افرادی که تا 2هفته پس از بازگشت از حج دچار علائم مشکوک به این بیماری هستند باید از خود درمانی پرهیز و به پزشک مراجعه کنند.

ویروس کرونا یکی از ویروس‌های بسیار شایع است که معمولا ایجاد بیماری تنفسی می‌کند. این بیماری کاملا شبیه سرماخوردگی است و به‌طور معمول در فصول مختلف سال بروز می‌کند. این ویروس در 2مقطع زمانی یکی سال 2003و دیگری یک سال و نیم قبل، دچار تغییراتی شد که این مسئله سبب گردید، این ویروس از یک ویروس خفیف غیربیماری زا، به یک ویروس بیماری زای خطرناک تبدیل شود. این ویروس در سال 2003درکشور چین باعث بیماری سارس شد. در همان سال تدابیر لازم برای پیشگیری از سرایت این ویروس انجام و این اقدامات باعث شد که ویروس کرونا کنترل شود به‌طوری که این بیماری در سال‌های بعد مشاهده نشد.

اما از یک سال و نیم قبل، نوع جدیدی از کرونا با بیماری‌زایی شدید و مرگ‌ومیر بالا ابتدا در عربستان و سپس در امارات، قطر، اردن و سپس در کشورهای دیگر مشاهده شد. دلیل افزایش ابتلا به کرونا هنوز به‌درستی مشخص نیست اما 2فرضیه، یکی تغییرات آب و هوایی و دیگری بیماری زا شدن این بیماری مطرح شده است. تاکنون 672 نفر در 18 کشور دنیا به کرونا مبتلاشده که 207 نفر آنها مرده‌اند.

کد خبر 260782
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز