همشهری آنلاین: نیجریه روز شنبه ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) این اعلام سازمان جهانی بهداشت را که بیماری فلج اطفال یا پولیو دیگر بومی این کشور آفریقای غربی نیست، جشن گرفت.

polio۳

به گزارش آسوشیتدپرس با توجه به اخبار این پیشرفت نیجریه که سازمان جهانی بهداشت آن را در اواخر وقت جمعه اعلام کرد، پاکستان و همسایه جنگ‌زده آن، افغانستان، تنها کشورهایی باقی می‌مانند که این بیماری در آن‌ها همچنان شایع است. پولیو باعث ایجاد فلج درازمدت می‌شود، با یک واکسیناسیون ساده قابل‌پیشگیری است.

دکتر تونجی فونشو، رئیس کارزار ضد فلج اطفال در نیجریه گفت: «این لحظه‌ای فوق‌العاده برای نیجریه است. ما باید جشن بگیریم، اما با این هشدار که نبايد احتياطمان را از دست بدهيم.» او این موفقیت را به کار گروهی میان دولت و سازمان‌های بهداشتی غیردولتی نسبت داد.

دکتر فونشو گفت، هدف اصلی نیجریه حفظ هشیاری است تا اطمینان حاصل شود که نیجریه در دو سال آینده مورد جدیدی از پولیو نداشته باشد تا سازمان جهانی بهداشت این کشور را عاری از پولیو اعلام کند. او گفت: «تا زمانی که به این هدف برسیم، ما هنوز در معرض خطر قرار داریم.»

نیجریه که زمانی انگ کانون فلج اطفال جهان را بر خود داشت، در ژوئیه گذشته با غلبه کردن بر موانعی از گروه‌هاي افراطي که واکسیناتورها را ترور می‌کردند گرفته تا شایعاتی که این واکسیناسیون طرحی برای عقیم کردن مسلمانان است، نخستین سال بدون مورد گزارش‌شده این بیماری ناتوان‌کننده را گرامی داشت.

فقط بیست سال پیش بود که این کشور غرب آفریقا شمار رکوردشکن 1000 مورد پولیو در سال را كه بالاترین ميزان در جهان بود، داشت. آخرین مورد ثبت‌شده یک کودک فلج شده به‌وسیله یک ویروس وحشی پولیو بومي در بخش عمدتاً مسلمان و محروم شمال نیجریه در 24 ژوئیه 2014 گزارش شد.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد نیجریه و آفریقا در کل اکنون به وضعیت تأییدشده عاری از فلج اطفال نزدیک‌تر شده‌اند.

این سازمان هشدار دارد که پولیو در پاکستان و افغانستان به‌صورت بومی یا آندمیک باقی می‌ماند و تا زمانی که این بیماری در جایی از جهان وجود دارد، «تهدیدی برای کودکان در هر جایی از جهان است.»

کد خبر 308544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha