همشهری آنلاین: محققان استرالیایی نوعی جدید از امواج صوتی هیبریدی را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند در زمینه درمان‌ با استفاده از سلول‌های بنیادین دریچه‌ای جدید را بگشاید.

امواج صوتی

براساس گزارش لايو‌ساينس،‌ اين امواج جديد هيبريدي كه امواج انباشته بازتابي از سطح ناميده مي‌شوند، از تركيب دو نوع امواج صوتي،‌امواج انباشتي و امواج سطحي ايجاد مي‌شوند. با تركيب اين دو نوع از امواج موجي قدرتمند با عمقي بالا اما دامنه‌اي كوتاه ايجاد مي‌شود.

اين به آن معني است كه مي‌توان با كمك چنين موجي داروها و واكسن‌ها را با استفاده از يك دستگاه نبولايزر (نبولایزر وسیله‌ای برای رساندن دارو به قسمتهای مختلف دستگاه تنفس از طریق استنشاق است) وارد بدن ساخت. به گفته دانشمندان دانشگاه RMIT در اين شيوه امواج صوتي با عبور از ميان مايع دارويي آن را به بخاري از ذرات پودري تبديل مي‌كند و بيمار نيز با كمك گرفتن از نبولايزر اين بخار را تنفس كرده و وارد ريه‌ها مي‌سازد.

اگرچه امواج صوتي سطحي درحال حاضر براي پمپ كردن و فشرده‌سازي مايعات در مقياس‌هاي بسيار كوچك مورد استفاده قرار مي‌گيرند،‌ اما اين روند از سرعت بسيار پاييني برخوردار است زيرا با بالا رفتن انرژي امواج، دستگاه مولد امواج ناپايدار مي‌شود. افزودن امواج انباشتي موجب پايدارسازي اين فرايند شده و به اين شكل مي‌توان به سطوح بالاتري از انرژي دست يافت.

محققان از اين امواج جديد براي كاهش زمان مورد نياز براي استنشاق واكسن با استفاده از نبولايزر از 30 دقيقه به 30 ثانيه استفاده كردند. با اين‌همه در اين تكنيك جديد امكان استفاده بهتر از سلول‌هاي بنيادين براي درمان بيماري‌هاي ريوي به وجود آمده‌است به شكلي كه مي‌توان با استفاده از نبولايزر سلول‌هاي بنيادين را مستقيم به بخش‌هايي ويژه از ريه رسانيد تا بافت‌هاي آسيب‌ديده ترميم شوند.

تركيب تلفيقي اين دو موج صوتي به آن معني است كه مي‌توان دارو را با سرعت پنج ميلي‌گرم بر دقيقه وارد ريه بيمار كرد. براي بهره‌بردن از اين قابليت دستگاهي جديد به نام هايدرا ابداع شده‌است كه جريان برقي كه از ميان تراشه فيزوالكتريك عبور مي‌كند را به امواج صوتي تبديل مي‌كند و سپس از اين امواج صوتي براي تجزيه قطرات مايع و تبديل آن‌ها به ذرات قابل استنشاق استفاده مي‌شود.

کد خبر 320979

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha