مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در آمریکا در تلاشند تا اندام‌های بدن انسان را در بدن خوک کشت دهند به شکلی که بتوان این اندام‌ها را در آینده به بدن انسان پیوند زد.

کشت سلول

براساس گزارش BBC، اين دانشمندان سلول بنیادی انسان را به جنین خوک تزریق کردند تا یک جنین تركيبي شكل بگيرد. این جنین‌ها بخشی از تحقیقاتی هستند که هدف آن حل مشکل جهانی کمبود اندام‌هاي قابل‌پيوند است.

محققان دانشگاه كاليفرنيا ديويس مي‌گويند اين جنين‌ها مانند خوك‌هاي عادي زندگي و رفتار مي‌كنند با اين تفاوت كه يكي از اندام‌هاي آنها از سلول‌هاي انساني تشكيل شده‌است. بارداری خوک ماده پس از ۲۸ روز پایان داده می شود تا بافت‌ها برای تحلیل از جنین آزمایشی خارج شوند.

ایجاد جنین انسانی-خوکی در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا با استفاده از یک تکنیک ویرایش ژنتیکی كه به CRISPR  مشهور است بخشی از دی‌ان‌ای از جنین خوک بارور خارج می شود. بعد با تزریق سلول های بنیادی پرتوان القايي يا iPS انسان كه از توان تبديل شدن به هر اندامي برخوردارند،‌جای خالی ایجاد شده در اثر استخراج دی‌ان‌ای، پر شده و امکان رشد لوزالمعده در آن فراهم می شود.

به گفته پابلو راس زیست‌شناس دانشگاه كاليفرنيا ديويس امید مي‌رود که این جنین خوک به طور طبیعی رشد کند اما لوزالمعده آن تقریبا به طور کامل از سلول های انسانی درست شده باشد تا امکان پیوند آن به انسان پیدا شود.

این نوع آزمایش ها بسيار جنجال‌آفرین است. سال گذشته موسسه ملی بهداشت آمریکا ممنوعیتی موقتی را بر تامین بودجه چنین آزمایش هایی اعمال کرد. نگرانی اصلی این است که سلول‌های انسان به شكلي به مغز خوک مهاجرت كنند و باعث شوند خوک از برخی جهات کمی به انسان شبيه شود. اگرچه به گفته دانشمندان وقوع چنین رويدادي بعید است اما همین باعث  سبب شده تحقیقات با احتیاط انجام شوند.

این گروه پيش از اين نيز سلول‌هاي بنیادی انسان را به جنین خوک تزریق کرده بود با اين تفاوت كه در آن آزمايش جای خالی ژنتیکی ایجاد نشده‌بود. به گفته راس هرچند در آن آزمايش سلول‌های انسانی در چندین بخش جنین درحال رشد خوک پیدا شد اما این سلول ها برای رقابت با سلول های خوک در تقلا بودند.

اما اكنون با حذف یک ژن مهم که در رشد لوزالمعده خوک نقش دارد امیدوارند که سلول‌های انسان شانس موفقیت بیشتری دربدن خوك به دست آورده و یک لوزالمعده انساني در جنین خوک ايجاد كنند.

کد خبر 336066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha