مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان بیمارستان ماساچوست در آمریکا در زمینه کشت اندام‌های بدن به موفقیتی بزرگ دست یافته‌اند و توانسته‌اند به بهره‌گیری از تکنیکی جدید دست یک موش را کشت دهند.

اندام

براساس گزارش ساينس الرت، تاپيش از اين امكان كشت و توليد ماهيچه‌ها و عروق بدن جانداران در آزمايشگاه‌ها به وجود آمده‌بود،‌ اما تا به امروز هيچ گروهي موفق به كشت دادن يك اندام كامل و كاربردي نشده‌بود زيرا اندام‌ها تركيبي از انواع مختلفي از نسوج از قبيل ماهيچه‌ها، استخوان‌ها، تاندون‌ها، رگ‌هاي خوني و ديگر بافت‌ها هستند.دانشمندان براي رفع اين مشكل از تكنيكي استفاده كردند كه درحال حاضر از آن براي كشت نسوج مختلف بدن در آزمايشگاه‌ها استفاده مي‌شود.

در ابتدا دانشمندان بازوي موش مرده‌اي را به كوچكترين اجزاي تشكيل‌ دهنده‌اش تجزيه كردند تا حدي كه تنها ماتريس يا چارچوب اوليه عصبي و عروقي آن براي ايجاد اندام جديد به جا ماند. همزمان سلول‌هاي ماهيچه‌اي و عروقي موش دريافت‌كننده در شرايط آزمايشگاهي كشت داده شد. در اين مرحله با استفاده از رآكتور زيستي مخصوصي سلول‌هاي كشت داده شده به اندام مرده تزريق شدند.

سپس با بهره گرفتن از محلول مغذي ويژه‌ و ميزان مناسبي از محرك‌هاي الكتريكي، دانشمندان توانستند اندام بازوي موش را به شكلي كشت دهند كه از قابليت پيوند برخوردار بوده و كاملا كاربردي است. دانشمندان مي‌گويند سلول‌هاي عروقي اين بازو عملكرد درستي دارند درحالي كه ماهيچه‌هاي آن با 80 درصد از قدرت موجود در بازوهاي موش‌هاي نوزاد منقبض مي‌شوند.

دانشمندان قصد دارند در مرحله بعدي اين پژوهش عمليات خود را با استفاده از سلول‌هاي ماهيچه‌ انسان تكرار كنند و كشت بافت‌ها را در ديگر انواع نسوج از قبيل استخوان و غضروف نيز بيازمايند.

کد خبر 297493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha