همشهری آنلاین: مقامات آرژانتینی می‌گویند در حال تحقیق درباره یک مورد احتمالی عفونت با ویروس زیکا هستند که ممکن است نخستین مورد در این کشور هم‌مرز برزیل باشد.

Zika

به گزارش آسوشیتدپرس آندرئا ابولدی، یک مقام اداره بهداشت شهر سانتافه در آرژانتین روز سه‌شنبه 26 ژانویه (6 بهمن) گفت مردی در این شهر که اخیر از برزیل دیدار کرده بود، ممکن است به ویروس زیکا مبتلا شده بود.

در برزیل صدهها هزار مورد عفونت با ویروس زیکا شناسایی شده است و مقامات در حال بررسی رابطه احتمالی عفونت با این ویروس و نقائص جنینی هستند.

در همین مقامات در ایالت کورینتس آرژانتین به خاطر شيوع تب دنگی در این منطقه وضعیت هشدار همه‌گیری اعلام کرده‌اند. هم ویروس زیکا و هم ویروس دنگی بوسیله پشه آئدس آجیپتی منتقل می‌شوند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت روز يكشنبه اعلام کرد، انتظار می‌رود ویروس زیکا به همه کشورها در قاره آمریکا به جز کانادا و شیلی انتشار یابد.

سازمان جهانی بهداشت مي‌گويد این ویروس در حال حاضر در ۲۱ کشور از ۵۵ کشور و قلمرو در سراسر قاره آمریکا حضور دارد.

در عین حل این سازمان تأکید کرد که پشه آئدس آجیپتی که این ویروس و نیز ویروس‌های دنگی و چیکونگونیا را منتقل می‌کند، در همه کشورهای قاره آمریکا به جز کانادا و شیلی حضور دارد.

سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد، ازآنجایی‌که مردم در این منطقه پیش از ظهور ویروس در برزیل در ماه مه گذشته در معرض این ویروس قرار نگرفته بودند، فاقد ایمنی نسبت به آن هستند و در نتیجه ویروس به سرعت منتشر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، بنابراین «انتظار دارد که ویروس زیکا به انتشارش ادامه دهد و احتمالاً به همه کشورها و مناطقی که پشه‌های آئدس در آن یافت می‌شوند، برسد»

مارگرت چن، رئیس سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه در افتتاح نشست کمیته اجرایی این سازمان گفت: «انتشار انفجاری ویروس زیکا به مناطق جغرافیایی جدید بدون ایمنی جمعیت نسبت به آن مایه نگرانی است، به‌خصوص که ارتباطی احتمالی میان این عفونت در حین بارداری و نوزادان متولدشده با سر کوچک وجود دارد.»

او تأکید کرد که «رابطه سببی میان عفونت زیکا در بارداری و میکروسفالی ثابت نشده است»، اما افزود که «شواهد فرعی درباره این رابطه وجود دارد، شرایط بسیار نگران‌کننده است.

سازمان جهانی بهداشت از صدور هشدارهای مسافرتی درباره کشورهای با شیوع ویروس زیکا ‍پرهیز کرده است و تأکید دارد که مؤثرترین شکل پیشگیری خلاص شدن از آب‌های راکدی است که پشه‌ها به راحتی در آن تکثیر می‌کند و حفاظت شخصی در مقابل گزش پشه با استفاده از لوسیون‌های دافع حشرات و خوابیدن در زیر پشه‌بند.

کد خبر 323024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha