همشهری آنلاین: دولت السالوادور روز پنجشنبه ۲۱ ژانویه (اول بهمن) از زنان این کشور واقع در آمریکای مرکزی تقاضا کرد تا سال ۲۰۱۸ بارداری‌هایشان را به تأخیر بیندازند تا از تولد نوزادان دچار نقصان مغزی ناشی از ابتلای مادر به ویروس زیکا جلوگیری شود.

به گزارش رویترز ادواردو اسپینوزا، معاون وزیر بهداشت السالوادور دراین‌باره گفت: «ما به همه زنان در سن باروری توصیه می‌کنیم تا بارداری‌هایشان را به تأخیر بیندازند و از باردار شدن در امسال و سال آینده پرهیز کنند.»

او گفت، دولت به‌این‌علت این توصیه را اعلام کرده است که ۵۳۹۷ مورد از ابتلا به ویروس زیکا در سال ۲۰۱۵ و چند روز نخست امسال در السالوادور شناسایی شده است.

ویروس زیکا به‌وسیله پشه آئدس آجیپتی (Aedes aegypti) منتشر می‌شود که ویروس‌های دنگی، تب زرد و چیکونگونیا را هم منتقل می‌کند.

کارشناسان بهداشتی مطمئن نیستند که چرا این ویروس که برای نخستین بار در سال ۱۹۴۷ در آفریقا شناسایی شد، اما تا سال گذشته در قاره آمریکا ناشناخته بود، با این سرعت زیاد برزیل و کشورهای مجاور در آمریکای جنوبی و مرکزی در حال گسترش است.

گرچه پژوهش‌ها در این مورد هنوز در جریان است، شواهد عمده‌ای در برزیل نشان می‌دهند که رابطه‌ای میان عفونت‌های زیکا و افزایش موارد میکروسفالی، اختلال عصب‌شناختی که در آن نوزادان با جمجمه و مغز کوچک‌تر از حد طبیعی به دنیا می‌آیند، وجود دارد.

بر اساس ارقام رسمی منتشرشده در السالوادور که تصور می‌رود ۹۶ درصد زنان باردار به این ویروس مبتلا شده باشند، اما تابه‌حال تولد هیچ نوزاد دچار میکروسفالی گزارش نشده است.

کلمبیا که دومین کشور آمريكايي از لحاظ میزان عفونت با ویروس زیکا پس از برزیل است، نیز به زنان توصیه کرده است بارداری‌شان را برای شش تا هشت ماه به عقب بیندازند.

کد خبر 322462

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha