گروه حوادث : اعضای یک شبکه مافیایی که با جعل ماهرانه دلار، چک مسافرتی و مدارک دولتی از آنها برای معامله با قاچاقچیان بزرگ مواد‌مخدر استفاده می‌کردند در قرار صوری با مأموران اطلاعاتی، به دام افتادند.

پیگیری ماجرای باند جعل دلار و چک پول‌های مسافرتی هنگامی آغاز شد که گزارش‌هایی در اختیار دادسرای نظامی تهران قرار گرفت مبنی بر این‌که یک باند بسیار حرفه‌ای در زمینه جعل دلار  در شهرهای مختلف و حتی در خارج از کشور فعالیت می‌کند.

از آنجایی که احتمال دخالت تعدادی ازنظامیان در این باند وجود داشت، مأموران حفاظت اطلاعات ارتش تحقیقات گسترده‌ای را برای به دست آوردن سرنخ‌هایی از این باند آغاز کردند.

مأموران که تنها راه شناسایی اعضای این باند را نفوذ در شبکه مافیایی آنها می‌دیدند، پس از 2 ماه تحقیقات تخصصی و اقدامات اطلاعاتی سرانجام موفق شدند در پوشش قاچاقچی مواد مخدر با آنها رابطه بر قرار کرده و برای خرید دلار با متهمان وارد معامله شوند.

به این ترتیب زمانی که 2 عضو باند برای فروش 120 هزار دلار پول قلابی، به سر قرار با مأموران اطلاعاتی رفته بودند، در دام آنها گرفتار شدند.

با دستگیری 2 عضو باند، اطلاعاتی در اختیار مأموران قرار گرفت که نشان می‌داد، خانه امنی که سردسته باند و همدستانش در آنجا قرار معاملات خود را می‌‌گذارند، در خیابان دردشت تهران قرار دارد.

این خانه به محاصره درآمد و چند عضو باند به همراه سردسته آن  در محاصره قرار گرفتند. با دستگیری اعضای کلیدی باند، وقتی مأموران قدم به خانه امن جاعلان گذاشتند در بازرسی‌های تخصصی، صدها برگه دلارتقلبی، چک‌های مسافرتی جعلی، مدارک تحصیلی، مهرنهادهای مختلف و احکام مأموریت بسیج و سپاه  را کشف و ضبط کردند.

با انجام تحقیقات بعدی 280 هزار دلار جعلی و ده‌ها فقره چک مسافرتی دیگر کشف شد که 117 هزار دلار آن برش نخورده و آماده عرضه بوده و بقیه نیز در حال چاپ بودند.

قاضی غلامعباس ترکی بازپرس شعبه اول دادسرای نظامی تهران با اعلام خبر کشف 400هزار دلار قلابی و دستگیری اعضای این باند گفت: در ابتدا این تصور وجود داشت که برخی نظامیان در این باند دخالت دارند یا کوتاهی‌هایی توسط برخی از نظامیان در مناطق مرزی وجود داشته، اما در بررسی‌های قضائی دخالت نظامیان در اقدامات این افراد اثبات نشد و تنها یک نظامی بازنشسته درمیان متهمان دیده می‌شود که او هم یک واسطه بوده است و این پرونده با قرار عدم صلاحیت به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال می‌شود.

وی افزود: اعضای باند در فعالیت 2 ساله خود مقداری دلار جعلی فروخته‌اند که مشتریان آنها هم قاچاقچیان مواد مخدر بوده‌اند که قصد داشتند در معاملات خود از دلارهای تقلبی استفاده کنند.

ترکی افزود: به لحاظ کیفیت بالای جعل، نوع کاغذ و طراحی هولوگرام برای اسکناس‌های تقلبی، شناسایی اسناد و دلارهای جعل شده توسط باند برای اشخاص عادی ممکن نبوده و آنها به راحتی این دلارها را به طعمه‌های خود می‌دادند.

کد خبر 31823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز