همشهری آنلاین: مذاکرات سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا پشت درهای بسته در مسکو اغاز شد.

 مذاکرات کری و لاوروف پشت درهای بسته

به گزارش ایرنا، این دیدار روز سه شنبه در محل دیدارهای رسمی وزارت امور خارجه روسیه بدون حضور خبرنگاران برگزار شده است.

رادیو اخبار روسی اعلام کرد که مسائل سوریه و مبارزه با تروریسم به ویژه گروه تروریستی داعش در مرکز توجه لاوروف و کری قرار دارد.

لاوروف و کری در استانه دیدار امروز، عصر دوشنبه در گفت و گویی تلفنی، به تفصیل در باره مسائل سوریه و شرایط کنونی اوضاع این کشور گفت و گو و تبادل نظر کردند.

دو طرف خاطر نشان کردند برای برگزاری نشست دیگر گروه حامیان سوریه (اکثرا کشورهای عضو اردوگاه ضدسوری) باید شرایط برای اجرای تصمیمات روز 14 نوامبر نشست این گروه در وین از جمله تشکیل هیات واحد معارضان سوری برای مذاکره با دولت سوریه و موافقت در مورد فهرست گروه های تروریستی در این کشور فراهم شود.

وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا همچنین بر اهمیت رعایت اصل توافق گروهی برای تمام اعضای گروه حامیان سوریه و فراهم آوردن شرایط برای شرکت همه اعضای این گروه در نشست های آن تاکید کردند.

مساله سوریه از مهم ترین اختلافات روسیه و آمریکا است و درحالی که واشنگتن و متحدان غربی و عربی اش در چهار سال اخیر از آغاز بحران همواره به مداخله در امور داخلی سوریه پرداخته اند، مسکو بر حل مسائل این کشور از طریق مذاکرات داخلی سوری و بدون مداخله خارجی تاکید دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا در چارچوب برنامه سفر خود به مسکو با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت و گو می کند و «دیمیتری پسکوف» سخنگوی پوتین این دیدار را تایید کرد که قرار است امروز پس از دیدار با لاوروف صورت گیرد.

«نیکلای توپورنین» رئیس مرکز مطالعات اروپای دانشگاه روابط بین الملل مسکو وابسته به وزارت خارجه روسیه نیز گفت: در شرایط کنونی چند مساله از جمله تمدید تحریم ها در مورد روسیه وجود دارد. این که تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد روسیه تمدید می شود شکی نیست اما این موضوع در سطح فنی بررسی خواهد شد.

توپورنین در گفت و گو با روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس، خاطرنشان کرد: در مذاکرات کری با طرف روسی بار دیگر بر ضرورت اجرای کامل توافقنامه مینسک از سوی مسکو برای حل بحران اوکراین تاکید خواهد شد.

وی افزود: در این مذاکرات حتما مساله تعرض نیروهای ترکیه به شمال عراق و رفتار آنکارا در منطقه خاورمیانه مطرح خواهد شد. روسیه که موضع خود را در این مساله با تاکید بر عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر و احترام به حق حاکمیت دیگر کشورها اعلام کرده با مواضع آمریکا آشنا خواهد شد زیرا دیدگاه های این کشور در مساله تجاوز ترکیه به شمال عراق هنوز مشخص نیست.

کارشناس روس در همین حال معتقد است که دیدار کری نمی تواند حاکی از پیشرفت در روابط روسیه و امریکا باشد و مسکو و واشنگتن در برخی مسایل اختلافات عمیقی دارند.

مساله سوریه از مهم ترین اختلافات روسیه و آمریکا است و در حالی که واشنگتن و متحدان غربی و عربی اش در چهار سال اخیر از آغاز بحران همواره به مداخله در امور داخلی سوریه پرداخته اند مسکو بر حل مسایل این کشور از طریق مذاکرات داخلی سوری و بدون مداخله خارجی تاکید دارد.

مسکو و واشنگتن در مساله مبارزه با داعش و گروه های تروریستی دیگر هم با یکدیگر اختلاف دارند بطوری که آمریکا بطور پنهانی از این گروه های تروریستی حمایت و از آنها برای پیشبرد اهداف ژئوپلیتیک خود استفاده می کند و به هیچ وجه علاقه مند به نابودی این گروه ها نیست.در حالی که روسیه برای حفظ امنیت منطقه خاورمیانه و جلوگیری از نفوذ گروه های تروریستی داعش به منطقه قفقاز این کشور، با اآنها در سوریه مبارزه می کند.

کد خبر 318200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha