همشهری آنلاین: روسیه برای اولین بار در استراتژی امنیت ملی خود نام ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از تهدیدات امنیت ملی روسیه ذکر شده است؛ امری که نشان می‌دهد روابط با غرب تا چه حد در سال‌های اخیر تیره شده است.

آمریکا تهدید امنیت ملی برای روسیه

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این سند با عنوان "استراتژی امنیت ملی فدراسیون روسیه" در سال‌ نوی میلادی به امضای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه رسید. این سند جایگزین نسخه امنیتی سال 2009 شد که به امضای دیمیتری مدودف، رسیده بود و در آن نام آمریکا و ناتو ذکر نشده بود.

در این سند جدید آمده است: روسیه به شدت در پی افزایش نقش خود در حل مشکلات جهانی و درگیری‌های بین‌المللی است. این نقش تشدید شده موجب واکنش‌هایی از سوی غرب شده است. تقویت روسیه در واکنش به تهدیدات جدید علیه امنیت ملی روسیه است که ماهیتی پیچیده و مرتبط دارد. اتخاذ سیاستی مستقل هم در عرصه داخلی و هم خارجی با واکنش‌های منفی ایالات متحده آمریکا و متحدان آن روبرو شد؛ کسانی که به شدت برای حفظ سلطه خود بر امور جهانی تلاش می‌کنند.

در ادامه این سند آمده است: همین امر موجب شد تا فشارهای سیاسی، اقتصادی، نظامی و اطلاعاتی بر روسیه وارد شود. ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا از کودتای ضد قانون اساسی در اوکراین حمایت کردند که موجب وقوع اختلاف شدید در جامعه اوکراین و درگیری نظامی شد.

در سند مذکور همچنین توسعه ناتو به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی روسیه ذکر شده و گفته است که ایالات متحده آمریکا شبکه لابراتوارهای نظامی - بیولوژیکی در کشورهای مجاور روسیه را توسعه داده است. روسیه از همین مساله برای تدوین استراتژی مرتبط با امنیت ملی خودش استفاده کرده است.

کد خبر 320301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha