همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه، ضمن حمایت از روند حل سیاسی پرونده اتمی ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا را به‌خاطر وضع مجازات‌های یکجانبه علیه ایران، خارج از چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت و توافق‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مورد انتقاد قرار داد.

سرگئی لاوروف پس از دیدار با همتای فرانسوی خود در مسکو در یک مصاحبه مشترک با برنار کوشنر، به خبرنگاران گفت: در قبال برنامه اتمی ایران تنها باید گزارش‌ها و ارزیابی‌های حرفه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ملاک عمل قرار داد.

وی با اشاره به ضرورت از سرگیری مذاکرات "سولانا- لاریجانی" تأکید کرد: مذاکرات اخیر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گزارش البرادعی در این مورد مثبت بوده و مورد حمایت است.

به گفته لاوروف، طبق قطعنامه‌های شورای امنیت، قرار شده در واقع این شورا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در رسیدن به توافق با ایران برای حل مسائل باقیمانده در پرونده هسته‌ای این کشور یاری کند.

وزیر خارجه روسیه افزود: بنابراین در این مورد تنها باید به قضاوت‌های حرفه‌ای آژانس استناد کرد چرا که تجربه تلخ چهار سال پیش در مورد عراق نشان داد که نادیده گرفتن این گزارش‌ها چه عواقبی خواهد داشت؟

وی بر این مبنا، موضع کشورش در حل مسئله اتمی ایران را مبتنی پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و نیز حقوق بین‌الملل استوار دانست و افزود: ما معتقدیم مذاکرات تنها راه حل مسئله خواهد بود.

وزیر خارجه روسیه در این مصاحبه مهم‌ترین موضوعات مورد بحث با همتای فرانسوی در مذاکرات دو جانبه را مسئله کوزوو، موضوع خاورمیانه، پرونده اتمی ایران و نیز روابط دوجانبه مسکو با پاریس برشمرد.

کد خبر 31783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز