به نظر می‌رسد ایران قصد دارد از همه امکانات و توان خود جهت جلوگیری از طرح موضوع ایران در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرده و راه را برای ادامه همکاری با آژانس انرژی هسته‌ای باز نگه دارد و البته در مقابل جنگ روانی غرب، نقش فعالی را ایفا کند.

این در حالی است که توافق اخیر ایران و آژانس باعث بروز اختلاف بین گروه 1+5 در مورد توافق بر سر تحریم‌های جدید شده است.

اگر چه آمریکا قصد دارد اعضای شورای امنیت سازمان ملل را برای صدور قطعنامه تحریم‌های جدید علیه ایران مجاب کند اما این کشور هنوز نتوانسته نظر واحدی را بر سر نحوه برخورد با ایران در میان اعضای هیات حاکمه خود ایجاد کند و در این زمینه اختلافاتی در دولت آمریکا نیز بروز کرده است.

اخیرا با استعفای عده‌ای از اعضای دولت بوش حضور نئوکان‌های جنگ‌طلب در دولت آمریکا، کمرنگ‌تر شده است. به نظر می‌رسد کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه، رابرت گیتس، وزیر دفاع و فرماندهان نیروهای ارتش آمریکا، همگی معتقدند که اقدام نظامی‌علیه ایران درست نیست.

احتمالا رهبران مهم آمریکا که با دولت بوش همکاری می‌کنند نیز چنین نظری دارند و معنای آن این است که هنری پولسون، وزیر خزانه داری هم که باید مخارج جنگ را تأمین کند با حمله به ایران مخالف است.

متحدان آمریکا از جمله انگلیس هم مخالف حمله این کشور به ایران هستند، مشخص است که دولت عراق هم مخالف است. تنها موافقان حمله نظامی‌به ایران دیک چنی و دوستانش در اسرائیل هستند لذا این سوال مطرح است که آیا چنی و اسرائیل در مقابل دیگران می‌ایستند؟

شکست از پیش تعیین‌شده

در زمینه دلایل مخالفان جنگ در آمریکا،نشریه میدل ایست آنلاین در روز 15 سپتامبر نوشت:  «اطلاعات آمریکا درباره تأسیسات اتمی‌ایران کاملا محدود است و اصلا مشخص نیست که نیروی هوایی آمریکا بتواند همه تأسیسات را شناسایی کرده باشد یا حتی بتواند همه اهداف شناسایی شده را نشانه بگیرد و اگر آمریکا نتواند نیروی زمینی را بفرستند، این یک شکست نظامی‌است. اما آمریکا واقعا نمی‌تواند نیروی زمینی اش را به ایران بفرستد، چون چنین نیرویی در اختیار ندارد.

مسئله دوم این که محتمل است، ایران درگیر تحرکات نظامی- سیاسی شود که در عراق یا در افغانستان یا در هر دو کشور اتفاق افتاده است و نتیجه آن برای آمریکا منفی بوده است.
آمریکا و ایران در مورد افغانستان در کنار هم کار کردند و آمریکا در هیچ شرایطی نمی‌خواهد حمایت ایران را از دست بدهد.علت دیگر این است که وارد شدن به جزئیات عراق پیچیده است.

اما مسلما کمکی به موقعیت‌های سیاسی از قبل تضعیف شده آمریکا برای فشار آوردن به دولت المالکی در عراق نخواهد کرد. اگر این فشار بر دولت عراق بیاید بعید به نظر می‌رسد که احزاب شیعه کاری جز حمایت از ایران، دست‌کم به طور ضمنی، نداشته باشند.»

لحن تند فرانسه

با وجود تحلیل‌هایی از نوع تحلیل میدل ایست آنلاین که بروز جنگ را به نفع آمریکا و متحدان آن نمی‌داند، فرانسه لحن بسیار تندی را علیه ایران به کار گرفته است.

برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با شبکه رادیو تلویزیونی فرانسه گفت که جهان باید برای احتمال درگرفتن جنگ بر سر برنامه هسته‌ای ایران آماده باشد.کوشنر اگر چه بحث جنگ را مطرح کرد اما آن را بدترین حالت خواند و بر ضرورت ادامه مذاکره با ایران بر سر مناقشه هسته‌ای نیز تاکید  کرد.

وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت که احتمال وقوع جنگ علیه ایران در حال حاضر باعملی شدن فاصله زیادی دارد اما در عین حال تاکید داشت که برای ما طبیعی است که برای هر امکانی آماده شویم.

وی افزود: فرانسه خواهان آن است تا اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه ایران برای وادار کردن این کشور برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت وضع کند که این تحریم‌ها غیر از تحریم‌هایی خواهند بود که توسط این شورا وضع شده اند.

در کنار اخبار سیاسی راجع به جلسه 1+5 در آمریکا و حملات لفظی فرانسوی‌ها به ایران، شدت جنگ‌ روانی نیز افزایش یافته است و به نظر می‌رسد که این تهدیدات مطرح‌شده در شرایط  کنونی راهی برای امتیازگیری از ایران و سوق دادن تهران به سمت کوتاه آمدن  از فعالیت های  هسته‌ای باشد.

کد خبر 31694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز