همشهری آنلاین: دولت چین روز دوشنبه برای نخستین بار به سبب وضعیت مرگبار آلودگی هوای پکن، وضعیت قرمز اعلام کرد.

هوای پکن پایتخت چین در وضعیت قرمز قرار گرفت

به گزارش ايرنا، اداره حفظ محیط زیست پکن روز دوشنبه اعلام کرد که تشدید آلودگی هوای پایتخت موجب شد دولت برای حفظ جان شهروندان برای نخستین بار در تاریخ اجتماعی پایتخت، وضعیت بسیار فوق العاده (وضعیت قرمز) اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، این اداره ضمن مرگبار خواندن آلودگی هوای پکن، اعلام کرد که از صبح روز سه شنبه بیش از نیمی از خودروهای شخصی این کلانشهر به دلیل رعایت طرح زوج و فرد در پارکینگ ها خواهند ماند و تردد آنها در سطح خیابان ها و جاده ها ممنوع است، این درحالی است که 30 درصد خودروهای دولتی نیز از پارکینگ های دولتی خارج نخواهند شد.

براساس اعلام این اداره، همه کارخانه ها و پروژه های ساخت و ساز آلوده ساز محیط نیز کاملا تعطیل و حتی آتش بازی و کباب پزی را نیز در سطح شهر و حومه آن ممنوع اعلام کرد.

بیانیه مطبوعاتی این اداره وابسته به دولت و حزب حاکم کمونیست چین از مردم خواست درصورت امکان از خارج شدن از منازل خود برای کسب و کار پرهیز کنند و ضمن استفاده از ماسک و صافی های بهداشتی، مرخصی رسمی خواهند داشت و امور زندگی و کاری خود را بصورت دورکاری و یا اینترنتی انجام دهند.

براساس این گزارش، با وجود اینکه کمیسیون آموزش دولت چین روز یکشنبه به همه مراکز آموزشی در پکن ابلاغ کرده بود فعالیت های آموزشی خود را در محیط آزاد به سبب تشدید آلودگی هوای پکن تا حد 'وضعیت نارجی' تعطیل کنند، امروز حتی از تعطیلی کامل همه مهدکودک ها، مدارس ابتدایی و متوسطه این کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، حتی«شنیانگ» شهری در استان «لیائونینگ» در شمال شرق چین نیز هفته گذشته در وضعیت قرمز (بالاترین وضعیت هشدار) قرار گرفته بود.

شهرهای شنیانگ، آن شان، فوشون، بن شی، یینگ کو، تی لینگ و لیائو یانگ از جمله مناطقی هستند که طی چند روز گذشته زندگی عادی شهروندان در آنها به جهت غلظت بالای آلاینده ها، مختل شد و مردم اغلب در خانه ها ماندند.

شرایط اضطراری پکن و دیگر شهرهای چین در پی سرد شدن هوا و روشن شدن سیستم های گرمایشی که با زغال سنگ کار می کنند ؛ تشدید شده است.

به نوشته رسانه های چینی، همزمانی پدیده وارونگی هوا، سوزاندن کاه در مناطق شمال شرق چین و روشن شدن سیستم حرارت مرکزی با سوخت زغال سنگ از جمله عوامل اصلی ایجاد شرایط وخیم کنونی آب و هوایی در این منطقه عنوان شده است.

براساس اعلام مرکز ثبت سرطان چین، شمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان در این کشور به دلیل آلودگی هوا در سال آینده میلادی (2016) به حدود 2میلیون و 500 هزار نفر خواهد رسید.

آلودگی های مختلف همچنین سبب خواهد شد سالانه در این کشور سه میلیون و 500 هزار نفر به بیماری سرطان مبتلا شوند.

کاهش مصرف انرژی، کاهش آلاینده ها، بستن 50 هزار معدن کوچک غیراستاندارد زغال سنگ، استفاده از مواد جدید انرژی و کاهش خودروهای آلوده کننده، از برنامه های دولت چین برای کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ از جمله پکن، پایتخت این کشور است.

کد خبر 316381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha