همشهری آنلاین: هنوز از ماجرای دستگیری و زندانی شدن شماری از مقام‌های ارشد چین به جرم فساد مالی نمی‌گذرد که این موضوع گریبان شمار دیگری از مسوولان این کشور را نیز گرفته است.

 اخراج گسترده مقام های حزبی در چین به جرم فساد

به گزارش ایرنا، نزدیک به 140 هزار مقام چینی در سطوح مختلف در سه سال گذشته به همین جرم دستگیر و تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند.

حالا اما با گسترده تر شدن مبارزه با فساد، باعث شده تا شمار دیگری از مقام های حزب حاکم این کشور تحت بازجویی قرار بگیرند و از این نهاد سیاسی اخراج شوند.

در تازه ترین مورد تلویزیون مرکزی چین گزارش کرده که «گو چونلی» معاون استاندارد «جی لین» استانی در شمال شرق چین بازداشت شده و به دلیل دریافت رشوه و فساد مالی و سودآوری های غیرقانونی در این منصب از حزب اخراج شده است.

دولت و حزب حاکم برای اینکه بتوانند از طریق همکاری با نظام قضایی مسوولان را دستگیر و مجازات کنند ابتدا باید آنها را از مقامشان اخراج کنند.

کمیسیون مرکزی حزب حاکم چین اعلام کرده است که این مقام استانی چین از مسوولیت خود سوء استفاده و رشوه دریافت کرده است.

«لی داکی» نماینده مجلس از منطقه خودمختار تبت هم از جمله دیگر مقام هایی است که بر اساس بیانیه این کمیسیون از مقام خود برای دریافت رشوه، سوء استفاده های تجاری، کمک به دوستان و خویشاوندان برای گرفتن مسوولیت و فسادهایی از این قبیل بهره گرفته است.

این در حالی است که تنها چند روز قبل روزنامه چاینادیلی چین گزارش کرد که «جو بینشون» دبیر سابق حزب حاکم در استان «خه به» در شمال چین هم مرتکب فساد مالی شده و از حزب اخراج شده است.

این بیانیه می افزاید که او با ارتکاب فساد مالی به شدت به چهره حزب و دولت لطمه زده و تخلفات بزرگی مرتکب شده است.

نکته حائز اهمیت در این دستگیری ها و برکناری ها این است که دولت می گوید به تازگی کوشیده است تا با استفاده از نرم افزارهای اینترنتی با مفسدان وارد مبارزه شود و دستگری مقام های اخیر نیز در جریان بهره گیری دولت از این امکانات صورت گرفته است.

پس از «جو یون کانگ» وزیر سابق امنیت عمومی چین و مسوول بسیاری از بخش های انرژی کشور، دستگیری «شی شیائو شینگ» معاون دادگاه عالی خلق چین به عنوان یک مقام بلندپایه قضایی به جرم فساد مالی جنجال زیادی به دنبال داشت و بسیاری از مردم چین را نگران کرده است.

در بسیاری از نظرسنجی های اخیر در چین مردم اعلام کرده اند که یکی از بزرگترین نگرانی های آنها فساد مسوولان این کشور در رده های مختلف است.

نگرانی که «شی جین پینگ» رییس جمهور کشور چین قول داده با به زیر کشیدن مفسدان از قدرت آن را برطرف می کند. مبارزه با فساد در چین از سال 2012 با فرمان مستقیم او آغاز شده است.

کد خبر 312003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha