سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مه‌دود روز سه‌شنبه ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) در کلان‌شهر شانگهای در چین به بالاترین حد خود از ماه ژانویه تابه‌حال رسید و باعث شد مدارس فعالیت‌های در فضای باز را برای دانش‌آموزان ممنوع و مقامات کار در محل‌های ساختمان‌سازی و کارخانه‌ها را محدود کنند.

shanghai

به گزارش رویترز آلودگی هوا در سراسر چین در حال گسترش است و هفته گذشته میزان خطرناک آلودگی هوا در پکن باعث شد برای نخستین بار «هشدار قرمز» در این شهر اعلام شود، به این معنا که به وسایل نقلیه دستور داده شد از خیابان‌ها خارج شوند، کلاس‌های مدارس تعطیل شدند و از حرکت وسایل نقلیه سنگین جلوگیری به عمل آمد.

مه‌دود شدید شانگهای درست یک روز پیش از برگزاری کنفرانس بسیار موردتوجه اینترنت جهانی در این شهر که شامل سخنرانی رئیس‌جمهور شی جینگ‌پینگ هم می‌شد، شروع شده است.

انتظار می‌رود حاضران در این کنفرانس شامل بزرگان صنعت و تکنولوژی جهانی و رهبران کشورهایی مانند روسیه و پاکستان باشند.

روز سه‌شنبه، قشری از مه‌دود خاکستری بر روی شانگهای، پایتخت تجاری چین با جمعیت بیش از 20 میلیون نفر افتاد. مه‌دود باعث محدودیت دید و رساندن شاخص کیفیت هوا (AQI) به بالای 300 شد، سطحی که بر اساس اغلب مقیاس‌ها «خطرناک» شمرده می‌شود و تأثیری درازمدت بر سلامت ایجاد می‌کند.

میزان ذرات معلق آلاینده P2.5 به عدد 281 رسید که بالاترین میزان این ذرات از میانه ماه ژانویه است. کارشناسان ذرات ریز آلاینده P2.5 (کمتراز 2.5 میکرون) علت عمده آسم و بیماری‌های تنفسی هستند.

والن واگن 40 ساله مادر تمام‌وقت 40 ساله می‌گوید: «مه‌دود بچه‌ام را مریض می‌کند، بینی‌اش اغلب گرفته است و سرفه می‌کند. در حال حاضر به نظر می‌رسد آلودگی دارد بدتر می‌شود، همه کاری که ما می‌توانیم بکنیم است که سرعت افزایش آن را اندکی کند کنیم.»

  • هشدار زرد

مه‌دود مقامات شانگهای را واداشت که وضعیت «هشدار زرد» اعلام کنند که سومین رده از لحاظ شدت آلودگی هوا است و به سالمندان، کودکان و بیماران ساکن شهر توصیه کند در خانه بمانند، از فعالیت‌ها در فضای باز خودداری کنند و پنجره‌ها را بسته نگهدارند.

آلودگی محیط زیست چین به مشکلی ملی بدل شده است، به‌طوری‌که بسیاری از رودخانه‌ها و دریاچه‌ها با زباله انباشته شده و فلزات سنگین در خاک تجمع یافته‌اند. آلودگی گاهی باعث تأخیر در پروازهای هواپیماها می‌شود.

 وزارت حفاظت از محیط زیست چین و کمیسیون ملی توسعه و اصلاح، یک نهاد برنامه‌ریز دولتی، اعلام کردند، دولت یک نظام اعتباری ملی را ایجاد کرده است که گرفتن وام را برای تخریب‌کنندگان محیط زیست سخت‌تر می‌کند.

بر اساس بیانیه مشترک این دو نهاد دولتی، کسب‌وکارهایی که سابق زیست‌محیطی خوبی داشته باشند، هنگام تقاضا برای حمایت مالی «حمایت دریافت خواهند کرد.»

این نهادها نگفتند این طرح در چه هنگامی عملی خواهد شد.

مه‌دود شدید در شانگهای همچنین هنگامی ایجاد می‌شود که ایالت‌های چین تا شمال مقررات آلودگی را برای کارخانه‌های فولاد و سیمان سخت‌تر کرده‌اند و تولیدشان را به جنوب منتقل کرده‌اند.

کد خبر 318256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha