همشهری آنلاین: قانون‌گذاران بریتانیا روز دوشنبه ۳۰ نوامبر (۳۰ آبان) دولت را ترغیب کردند تا اقدامات سختی را برای مقابله با چاقی کودکان به کار گیرد، از جمله وضع مالیات بر روی نوشیدنی‌های شیرین و کنترل بر تخفیف‌های تبلیغاتی در قیمت «غذاها و نوشیدنی‌های ناسالم».

به گزارش رويترز كميته بهداشت پارلمان بريتانيا اعلام كرد «شواهد روشني وجود دارد كه اقدامات براي بهبود بخشيدن محيط غذايي» بايد براي مقابله با چاقي به كار رود كه هزينه‌هاي درمان آن در نظام بهداشتي دولتي اين كشور در هر سال 5.1 ميليارد پوند (7.6 ميليارد دلار) است.

اما سخنگوی دیوید کامرون گفت نخست‌وزیر معتقد نیست که وضع مالیات بر قند بايد جزء «روند اقدامات» در این مورد باشد و دولت او یک راهبرد ملی مبارزه با چاقی کودکان را در سال جدید اعلام خواهد کرد تا اقدامات مورد نظرش را در این زمينه معین کند.

این کمیته در گزارشی اعلام کرد باید کنترل‌های سختی بر تخفیف‌های قیمت به قصد افزایش فروش چنین غذاها و نوشیدنی‌هایی انجام شود و از جمله برچسب‌هایی باید محتوای شکر آنها را به قاشق چای‌خوری بیان کنند.

سارا ولاستون، رئیس این کمیته گفت: «یک‌سوم کودکانی که مدرسه ابتدایی را تمام می‌کنند، اضافه‌وزن دارند یا چاق هستند. و اغلب کودکان محروم با احتمال دو برابر بیشتر نسبت به کودکان با محرومیت کمتر ممکن است در معرض چاقی باشند.»

«یک بسته کامل از اقدامات شجاعانه لازم است و باید در کمترین زمان ممکن به اجرا درآید.»

صنعت نوشابه‌سازی از یافته‌های این گزارش انتقاد کرده است و می‌گوید قانون‌گذاران تحت تأثیر لابی‌گران قرار گرفته‌اند.

یان رایت، مدیرکل فدراسیون غذا و نوشابه بریتانیا اعلام کرد: «نومیدکننده است که این کمیته این بخت را از دست داده است که یک صدای کاملاً مستقل را به مباحثه چاقی بیفزاید.»

او در بیانیه‌ای گفت: «به نظر نمی‌رسد که این کمیته مصرف‌کنندگان به‌شدت تحت‌فشار را در كل اين روند در نظر گرفته باشد» و افزود که مصرف‌کنندگان هم‌اکنون هم میلیاردها پوند برای مالیات غذا و نوشیدنی می‌پردازد.

کد خبر 315809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha