همشهری آنلاین: یک بررسی به‌وسیله پژوهشگران کانادایی نشان می‌دهد کاهش وزنی حدود ۳.۵ تا ۴ کیلوگرم لازم است تا دیگران متوجه تغییر ظاهر فرد چاق شوند و برای اینکه فرد از دید دیگران جذاب‌تر شمرده شود، کاهش وزنی به‌اندازه دو برابر این مقدار ضروری است.

face

به گزارش ياهو هلث نیکولاس رول استادیار و صاحب کرسی پژوهشی شناخت و ادراک اجتماعی در دانشگاه تورنتو و سرپرست این پژوهش می‌گوید، صورت «شاخص اصلی سلامت فرد است. افزایش محتوای چربی صورت با ضعف دستگاه ایمنی، کارکرد بد دستگاه قلبی- عروقی، عفونت‌های مکرر تنفسی و مرگ‌ومیر همراهی دارد. حتی کاهش اندکی در میزان چربی صورت با بهبود سلامت فرد همراهی دارد.»

پژوهشگران برای این بررسی رشته‌ای از عکس‌ها از مردان و زنان در دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی گردآوردند. آنان با ایجاد نسخه‌هایی دیگری از این عکس‌ها، تصویرهای صورت این افراد را طوری تغییر دادند که نشان‌دهنده افزایش تدریجی وزن باشند.

عکس‌های تغییریافته به افراد شرکت‌کننده در پژوهش نشان داده شد و از آنان خواسته شد تا تعیین کنند کدام صورت مربوط به افراد با وزن بیشتر است؛ به‌این‌ترتیب دانشمندان می‌توانستند دریابند چه مقدار تغییر وزن لازم است تا تفاوتی قابل‌شناسایی برای دیگران در ظاهر فرد ایجاد کند.

به‌علاوه پژوهشگران از شرکت‌کنندگان در بررسی خواستند تعیین کنند که عکس‌های افراد در چه هنگامی جذاب‌تر می‌شود و دریافتند که به‌طور میانگین پس از کاهش وزنی در حد ۶.۳ کیلوگرم تصاویر از نظر آنان جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

دانیل ری، یکی از دو نویسنده مقاله این بررسی می‌گوید: «هنگامی که موضوع مزایای کاهش وزن مطرح است، برای برخی از افراد جذاب‌تر شدن ظاهری بیش از بهبود سلامت انگیزه ایجاد می‌کند.»

پژوهشگران با شناخت آن نوع کاهش وزنی که باعث تغییر در ادراک جسمی می‌شود، ممکن است در موقعیت بهتری برای کمک به افرادی قرار گیرند که در تلاش هستند تا سبک زندگی سالمی را حفظ کنند.

کد خبر 318378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha