همشهری آنلاین: یک بررسی در بریتانیا نشان می‌دهد کودکانی، به خصوص دخترانی که در تابستان به دنیا می‌آیند، در دوران بزرگ‌سالی سالمتر از سایر افراد خواهند بود.

به نوشته لايو ساينس پژوهشگران دانشگاه کمبریج در بریتانیا توجه خود را به ماه تولد نوزاد که بر اساس بررسی‌های پیشین بر وزن نوزاد و نیز سلامت کودک و به‌خصوص در دختران بر زمان شروع بلوغ مؤثر است، معطوف کردند.

پژوهشگران در این بررسی که در شماره 12 اکتبر ژورنال هلیون (Heliyon) منتشر شده است، داده‌های بهداشتی درباره 450000 فرد بریتانیایی را که از «بررسی بیوبانک بریتانیا» به‌دست‌آمده بود، تجزیه‌وتحلیل کردند تا تعیین کنند آیا ماه تولد بر وزن هنگام تولد، شروع زودرس بلوغ و وزن دوران بزرگ‌سالی تأثیر دارد یا نه.

بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که فصل تولد بر وزن و قد تأثیر می‌گذارد، به‌طوری‌که نوزادانی که در زمستان به دنیا می‌آیند، در هنگام تولد اندکی کم‌وزن‌تر هستند. پژوهشگران کانادایی نیز کشف کردند که کودکان متولدشده در بهار یا تابستان عموماً سلامت بیشتری نسبت به سایر کودکان دارند.

دکتر جان پری، نویسنده اصلی بررسی کمبریج و گروهش معتقدند که رشد و نموی ابتدای زندگی، ازجمله زمان شروع بلوغ، عامل پیوند مهمی میان سال‌های ابتدایی زندگی و سلامت در دوران بزرگ‌سالی است.

این پژوهشگران به همین علت تجزیه‌وتحلیل مشروح‌تری را بر روی ماه تولد انجام دادند. نتایج آنان نشان داد که نوزادانی که در ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت (ماه‌های تابستان) به دنیا آمده بودند، در هنگام تولد وزن بیشتری داشتند و در دوران بزرگ‌سالی هم بلندتر قدتر بودند.

این بررسی همچنین در کمال شگفتی نشان داد که بلوغ دخترانی که در تابستان متولد شده بودند، نسبت به سایر دختران، دیرتر شروع شده بود. شروع دیرتر بلوغ با محافظت بیشتر در برابر برخی از بیماری‌های قلبی-عروقی و نیز سرطان‌های وابسته به هورمون ارتباط دارد.

برعکس، تصور نمی‌رود ماه تولد بر شاخص توده بدنی (BMI) و متعاقباً مشکلات وزن در دوران بزرگ‌سالی تأثیری داشته باشد.

بااینکه دلایل این پدیده کاملاً روشن نیست، این پژوهشگران این نظریه را مطرح کرده‌اند که ممکن است مادر در تابستان معرض بیشتر نور خورشید قرار گرفته باشد و بنابراین میزان بیشتری ویتامین D در دوره پایانی بارداری در بدنش ساخته شده باشد. تصور می‌شود این پدیده اثر عمده‌ای بر وزن هنگام تولد نوزاد داشته باشد و همچنین تأثیرات درازمدتی،‌ دست‌کم تا زمان بلوغ به‌جای بگذارد.

 دکتر پری گفت: «به نظر ما تولید بیشتر ویتامین D در بدن مادر عامل مهمی است؛ و امیدواریم یافته‌های ما ترغیب سایر پژوهشگران به بررسی اثرات درازمدت میزان ویتامین D در ابتدای زندگی بر زمان بلوغ و سلامت شود.»

کد خبر 310602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha