همشهری آنلاین: رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به اعلام آخرین نتایج طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان که در تابستان انجام شده بود پرداخت و گفت: از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی مشخص شد ۶۰ درصد دچار پوسیدگی دندان هستند، ۴ درصد چاق، ۱۳ درصد دارای اضافه‌وزن و ۷ درصد لاغر هستند.

به گزارش ايسنا، مجید قدمی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی معلولان ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه هفت گروه آسیب‌دیده بینایی، شنوایی، معلول جسمی حرکتی، اختلالات عاطفی - رفتاری، اختلالات یادگیری، کم‌توانان ذهنی و چندمعلولیتی را داریم، اظهار کرد: اختلالات کم توان ذهنی در 3 درصد جمعیت دانش‌آموزی تشخیص داده می‌شود. در اختلالات یادگیری نیز فرد علی‌رغم برخورداری از یک هوش عادی در یک یا دو درس دچار مشکل است.

قدمی ادامه داد: امسال 127 هزار و 950 دانش‌آموز در آموزش و پرورش استثنایی مشغول فعالیت هستند که 54 هزار نفر در سیستم تلفیقی در مدارس عادی و 73 هزار نفر در مدارس خاص تحصیل می‌کنند.

وی در ادامه به اعلام نتایج طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان پرداخت و گفت: طرح سنجش امسال به طور الکترونیکی اجرا شد و یک میلیون و 200 هزار نوآموز تحت ارزیابی قرار گرفتند. 861 پایگاه سنجش در سراسر کشور داشتیم و 49 درصد نوآموزان مورد ارزیابی دختر و 51 درصد پسر بودند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: براین اساس مشخص شد 91 درصد نوآموزان راست دست و 9 درصد چپ دست هستند. میانگین جهانی راست دستان 96 و چپ دست‌ها 4 درصد است. همچنین مشخص شد که 8.6 درصد (100 هزار نفر) از والدین دانش‌آموزان بی‌سواد هستند.

قدمی ادامه داد: 86 درصد دانش‌آموزان واکسیناسیون کامل، 14 درصد واکسیناسیون ناقص داشتند که به مراکز مربوط ارجاع شدند. همچنین 4 درصد چاق، 13 دارای اضافه‌وزن و 7 درصد لاغر بودند. 60 درصد کلاس اولی‌ها پوسیدگی دهان و دندان داشتند و در مجموع می‌توان گفت 6739 نفر دانش‌آموز با نیازهای ویژه تشخیص داده شدند که به مدارس ما هدایت شدند.

وی با بیان اینکه امسال 29 هزار و 806 دانش‌آموز دیرآموز در طرح سنجش تشخیص داده شدند، گفت: یک دانش‌آموز دیرآموز 15 درصد نمره هوشی‌اش از کودکان عادی پایین‌تر و 15 نمره هوشی از دانش‌آموزان استثنایی بالاتر است. در واقع در میانه قرار دارند . اگر بتوانیم آنها را در طرح فراگیر به مدارس عادی می‌فرستیم و وضعیت آنها را دقیقا رصد می‌کنیم و می‌توانیم اگر افت تحصیلی داشتند به صورت دقیق اعلام کنیم.

کد خبر 316045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha