مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان، جنرال موتوروز و تویوتا، می‌گویند مسیرهای متفاوتی را برای تولید وسائل نقلیه پاک‌تر برگزیده‌اند، اما موافق هستند که راه واحدی برای این کار وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در حالیکه یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های اتومبیل جهان در فرانکفورت آغاز به کار کرده است، یکی از مقامات شرکت تویوتا گفت: "ما در حال تحقیق بیشتر در مورد سوخت‌های زیستی هستیم. ما همچنین در درازمدت در حال تحقیق بر روی پیل‌های سوختی هستیم که از هیدروژن برای تولید برق استفاده می‌کند."

تویوتا پریوس

تویوتا سابقه 10 ساله تجربه دراین زمینه را با ماشین هیبرید "پریوس"‌دارد که یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریک را با هم ترکیب می‌کند و از پیشگامان این حوزه به حساب می‌آید.

موتور تویوتا پریوس

در مقابل جنرال موتورز ماشین‌هایی که از بنزین مخلوط‌‌شده با الکل به عنوان سوخت استفاده می‌کنند، یا به اصطلاح ماشین‌های دارای قابلیت E-85  را ساخته است، اما هر دوی این شرکت‌ها اکنون سخت در حال کار کردن بر روی تکنولوژی‌های متعددی در این زمینه هستند و گزینه‌های‌شان را در نمایشگاه فرانکفورت عرضه کرده‌اند.

مدیر اروپایی جنرال موتورز، کارل پیتر فوستر معتقد است که سوخت‌های جایگزین باید نقش مهم‌تری را به همراه الکتریسته ایفا کنند، زیرا  تولید برق دست کم در خارج ماشین نسبتا ارزان است.

الکل اتانول به عنوان سوخت برای آنچه ماشین‌های با موتور انعطاف‌پذیر خوانده می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توانند آمیزه‌های حاوی تا حداکثر 85 درصد اتانول را بسوزانند و برای همین عنوان E-85  را به آنها می‌دهند. این موتورها بسیار شبیه موتورهای بنزینی هستند.

مدل اپل فلکستریم ساخت جنرال موتوروز با موتور ای-85 و موتور الکتریکی

برزیل در حال حاضر بزرگنرین تولیدکننده اتانول است و تکنولوژی موتورهای انعطاف‌پذیر به سرعت در آنجا در حال گسترش است. ریچارد واگونر مدیر عامل جنرال موتورز می‌گوید تا سال 2012 پنجاه درصد تولیدات ماشین این شرکت در آمریکا توانایی E-85 را خواهند داشت.

مقامات تویوتا می‌گویند اکنون زمان ساختن ماشین‌هایی مناسب برای یک مکان در یک زمان مناسب است و  آنچه برای یک  بازار مناسب است، ممکن است لزوما برای بازار دیگر مناسب نباشد.

و یک چالش مهم مسئله قیمت است. بر اساس برخی از تخمین‌ها، تکنولوژی "ماشین پاک" تا حدود 2000 یورو به قیمت یک ماشین بنزینی می‌افزاید.

یک چالش دیگر استانداردهای  کمیسیون اروپایی است که بر مبنای آن تا سال 2012 خروجی گاز دی‌اکسیدکربن ماشین‌ها باید به  130 گرم در هر 100 کیلومتر برسد، هدفی که  کارخانه‌‌های ماشین‌سازی تحقق آن را بسیار مشکل می‌دانند.

با این حال تویوتا و سایر اعضای انجمن خودورسازان ژاپنی قصد دارند تا سال 2009 به طور داوطلبانه این مقدار را به 140 گرم برسانند.

کد خبر 31338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز