مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

برنامه‌ریزی برای دوران پایان نفت که به سرعت فرا می‌رسد، به این معنی است که ما می‌پذیریم باید به جای یافتن یک راه حل بزرگ، به چندین راه حل جزئی متوسل شویم.

این به معنای پذیرفتن این نکته است که کارهایی هست که فقط نفت می‌تواند بکند. این همچنین بدان معناست که ما باید فهرستی از نیازهای اساسی خود نیز فراهم آوریم و احتمالاً مصارف دارو‌سازی‌ و کشاورزی در صدر این فهرست قرار خواهد گرفت.

پس از آن، نوبت به راه‌های مختلف تولید انرژی می‌رسد که بیشتر آنها باید از منابع انرژی تجدید‌شونده به معنای منابع طبیعی پایان ناپذیر تأمین شود.

به نوشته بی‌بی‌سی، انرژی هیدروژنی به شکل سنتی آن مدت‌های طولانی است که مرسوم بوده است. این نوع انرژی از مهار قدرت آب جاری، مانند آسیاب‌های آبی قدیمی، تولید می‌شود.

انرژی هیدروژنی، تولید آلودگی نمی‌کند، اما فقط در جایی کارآیی دارد که آب موجود باشد: احداث سد به ندرت پاسخگوی این نیاز است.

انرژی موج شکل‌های جدیدتری از نیروی تولید شده از آب است که تقریبا فقط در کشورهای ساحلی امکان پذیر است.

توربین‌های بادی و شکل مدرن آسیاب‌های بادی، می‌توانند در کشورهای پر بادی مانند بریتانیا مقادیر مناسبی انرژی تولید کنند. این توربین‌ها مانند پانل‌های خورشیدی قادر نیستند 24 ساعت روز انرژی تولید کنند و معمولا ساکنان نقاطی که این توربین‌ها نصب شده اند، از سر و صدا، هیبت بزرگ آنها و خطری که برای پرندگان دارند، شاکی هستند.

سوخت زیستی (بیوفیول) هم شامل محصولات زراعی و مواد خاصی مانند تفاله چغندرقند می‌شود که نیروگاه‌ها می‌توانند به جای سوخت فسیلی از آن استفاده کنند.

با استفاده از تفاوت دما میان عمق و سطح آب اقیانوس‌ها که در معرض تابش نور خورشید بوده است، می‌توان الکتریسیته تولید کرد.

بنابر یک تحقیق، یک دهم درصد از انرژی خورشیدی تابش شده به اقیانوس‌ها، می‌تواند بیش ازبیست برابر انرژی مصرفی قاره آمریکای شمالی را تأمین کند.

اما دسترسی گسترده به این نوع انرژی نیز راه درازی در پیش دارد. ذخائر گاز ممکن است بیشتر از نفت دوام بیاورد.

ذغال سنگ به وفور یافت می‌شود اما سوزاندن این نوع سوخت به گرمایش زمین دامن می‌زند وسوختی آلوده کننده‌تر از نفت تلقی می‌شود.انرژی هسته‌ای باعث تولید گازهای گلخانه‌ای نمی‌شود اما عیوب متعددی دارد.

بسیاری از مردم با استفاده از این نوع انرژی مخالفند چون معتقدند نه تنها منبع انرژی خطرناک است بلکه جمع آوری و دفن زباله‌های آن نیز تاکنون با خطرات ایمنی زیادی همراه بوده است.

در این میان سوخت دیگری وجود دارد به نام سوخت پنجم. سوخت پنجم همان حفظ و همچنین کاهش اتلاف انرژی است.

تلویزیون را بی‌دلیل روشن رها نکردن، کتری را بیش از حد لازم از آب پر نکردن، لامپ اضافی را خاموش کردن و با خودرو و وسایط نقلیه دیگرسفرهای غیرضروری انجام ندادن، همه و همه باعث کاهش اتلاف انرژی می‌شود.

در کنار کاهش اتلاف انرژی می‌توان وسایط نقلیه و دیگر امکانات مورد استفاده در زندگی روزمره را به لحاظ مصرف انرژی بهینه کرد.

بسیاری از سوخت‌های جایگزین در حال حاضر در دسترس هستند. سوخت‌های دیگری هم به زودی در دسترس خواهند بود و قیمت آنها نیز روز به روز کاهش خواهد یافت.

بزرگترین مشکل، مشکل حمل‌ونقل است چون بسیاری از سوخت‌های جایگزین به راحتی در خودروها قابل استفاده نیستند.ی نفت تمام شد...

کد خبر 36030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز