مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وقتی بر روی ساچمه‌های ساخته‌شده از آلومینیوم و گالیوم آب ریخته شود، هیدروژن خالص تولید می‌شود که به عنوان جایگزینی احتمالی برای موتورهای بنزینی کاربرد دارد

هیدروژن به عنوان نهایتی در سوخت پاک در نظر گرفته می‌شود، چرا که هنگام سوختن تنها آب از آن متصاعد می‌شود،اما پژوهشگران د رمورد کارآمدترین روش برای تولید و ذخیره هیدروژن متقاعد به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز  این سیستم جدید تولید هیدروژن در دانشگاه پرودو در ایندیانای آمریکا به آزمایش گذاشته شده است. جری وودال استاد مهندسی این دانشگاه، مخترع این سیستم درباره آن می‌گوید: "در این شیوه هیدروژن به میزان مورد نیاز هنگامی که به آن نیاز دارید تولید می‌شود."

به گفته وودال در این روش لازم نیست که هیدروژن ذخیره یا جابجا شود.

دانشمندان فکر می‌کنند در حال حاضر این سیستم می‌‌تواند برای موتورهای کوچک‌تر مانند موتور چمن‌زن یا اره‌های ماشینی به کار رود، اما برای کاربرد در ماشین‌ها و کامیون‌‌ها یا به عنوان جایگزینی برای بنزین یا  برای قدرت‌دادن به پیل‌های سوختی هیدروژنی نیز مناسب است.

آلومینیوم به خودی خود با آب وامنش نمی‌کند زیرا هنگامی که در معرض اکسیژن قرار می‌گیرد یک لایه محافظتی اکسید آلومینیوم بر رو ی آن تشکیل می‌شود.

اضافه‌کردن گالیوم مانع تشکیل این لایه می‌شود و به آلومینیوم امکان واکنش‌کردن با اکسیژن موجود در آب را می‌دهد که در نتیجه هیدروژن و اکسید آلومینیوم یا آلومینا آزاد می‌شود. آنچه به جای می‌ماند اکسید آلومینیوم و گالیوم است.

در موتور نیز محصول سوختن هیدروژن آب خواهد بود و هیچ گاز سمی آزاد نمی‌شود.

بر اساس قیمت‌های کنونی انرژی و مواد خام هزینه تولید سوخت هیدروژنی حدود 3 دلار به ازای هر گالن است که تقریبا معادل قیمت میانگین یک گالن بنزین در آمریکا است.

به گفته وودال بازیافت اکسیدآلومینیوم به جای‌مانده و استفاده از گالیوم با د رجه خلوص پایین‌تر می‌تواند هزینه‌ها را پایین بیاورد و این سیستم را باصرفه‌تر کند.

کد خبر 22345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز