مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

با استفاده از فناوری نانو، شیوه جدیدی برای تصفیه هوا در دانشگاه صنعتی شریف ارائه شد.

دکتر «نیما تقوی‌نیا» مجری این طرح به همشهری گفت: در این شیوه از فوتوکاتالیست‌های نانو ساختاری استفاده شده است که در معرض نور ماوراء بنفش سطح آنها فعال شده و خاصیت اکسیدکنندگی می‌یابند. به گفته وی فوتوکاتالیست‌ها خاصیت تجزیه آلاینده‌ها را دارند و از این رو می‌توان از آنها برای تصفیه آب و هوا استفاده کرد.

این محقق که موفق به ساخت این دستگاه تصفیه هوا در آزمایشگاه شده است، افزود: در این دستگاه، هوا از طریق فن وارد شده و در حین قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش از کنار لایه‌های فتوکاتالیست رد می‌شود، در این حالت آلودگی خود را از دست داده و به بیرون هدایت می‌شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشکده فیزیک، اکسید تیتانیوم  TiO2 از مهمترین مواد فوتوکاتالیست است که دارای بازده بالا، پایداری شیمیایی و مکانیکی مناسب و قیمت پایین است.

تقوی‌نیا گفت: درصدد ساخت کارتریج‌هایی برای استفاده در داخل سیستم‌های تهویه مطبوع در بیمارستانها و کارخانه‌های صنایع غذایی است.

وی افزود: در سیستم‌های تهویه رایج از الیاف شیشه‌ای استفاده می‌شود که قابلیت زدودن بسیاری از آلودگی‌ها را دارد، اما ویروس‌ها و مولکول‌هایی مانند  CO , NO را به دلیل کوچکی بسیار نمی‌تواند از محیط پاک کند.

وی که عضو پژوهشکده علوم و فناوری‌های نانو دانشگاه شریف است تاکید کرد با استفاده از فوتوکاتالیست‌ها می‌توان این ذرات و حتی مواد آلی مانند بو را نیز از بین برد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فناوری استفاده از فوتوکاتالیست‌ها فناوری جدیدی نیست و در سایر نقاط دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: این نخستین بار است که این فناوری با شیوه جدیدی در ایران به کار گفته می‌شود.

وی گفت: از فوتوکاتالیست‌ها در زمینه‌های دیگری مانند شیشه‌های ضدبخار و سطوح خودتمیزشونده نیز می‌توان استفاده کرد.

به گفته تقوی‌نیا خاصیت بسیار آب دوستی فوتوکاتالیست‌ها در برابر تابش نور ماوراء بنفش این امکان را فراهم می‌کند که از این فناوری در آینه‌های ضدبخار استفاده کرد. خاصیت خودتمیز شوندگی نیز به دلیل خواص فتوکاتالیستی و آب دوستی ایجاد می‌شود و کاربرد آن در کاشی، شیشه و دیوارهای خودتمیزشونده است.

به گفته وی فوتوکاتالیست‌ها را می‌توان در آینه‌های ضدبخار در صنعت خودرو، سطوح ضد باکتری در بیمارستان‌ها و صنایع غذایی، سطوح خودتمیزشونده در صنعت ساختمان، تصفیه آب در صنایع شیمیایی و تصفیه هوا و بو زدایی در صنایع محیط زیست بکار برد.

منبع: همشهری بین‌الملل شماره 892

کد خبر 25474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز