مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

طبق پیش‌بینی مراکز تحقیقاتی اتحادیه اروپا تا سال 2010 بیش از 60درصد خودروهای سواری کشورهای اروپایی دیزلی خواهد شد.

این در حالی است که طبق یک مصوبه قانونی که طی 40 سال گذشته در مجلس ایران به تصویب رسید هم اکنون شماره‌گذاری خودروهای سواری دیزلی در کشور ممنوعیت قانونی داشته، به همین دلیل خودروسازها نیز در این زمینه اقدامی نکرده‌اند.

هر چند برخی منابع آگاه از سوی دو خودروساز مطرح کشور تاکید دارند که تحقیقاتی برای طراحی و تولید موتورهای دیزلی جدید سواری آغاز شده است، اما منع قانونی در این زمینه همچنان مانع از تحقیقات جدی در مورد تولید خودرو و یا موتورهای دیزلی شده است.

از سوی دیگر با طرح سهمیه‌بندی بنزین و جایگزینی سوخت گاز به جای بنزین در خودروهای سواری، برخی کارشناسان و یا حتی مدیران دولتی دست‌اندرکار، بحث استفاده از سوخت دیزلی را به عنوان گزینه دیگر کاهش مصرف بنزین اعلام کرده‌اند به طوری که عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت چندی پیش اعلام کرد که براساس توافقنامه‌ای که بین این شرکت و ایران‌خودرو منعقد شده است تا سال 1390، خودروهای دیزلی به بازار خواهند آمد و تأمین دیزل مطلوب و مرغوب برای سوخت آنها نیز
بر عهده پالایشگاه‌ها خواهد بود.

حال طبق اخبار رسمی تحقیقات برای تولید این موتورها هم‌اکنون در مراکز تحقیقاتی ایران‌خودرو آغاز شده در همین حال شرکت سایپا نیز به دنبال تولید خودروهای سواری دیزلی است.

مجید فهیمه امیری، مدیر پروژه گازسوز کردن خودروها در سایپا در گفت‌وگو با خبرنگاران ما عنوان می‌کند که گازوئیل سوز کردن خودروها در ایران همچون قضیه مرغ و تخم‌مرغ است چرا که اگر خودروی دیزلی داشته باشیم، سوخت استاندارد نداریم و اگر سوخت استاندارد داشته باشیم به خاطر موانع قانونی نمی‌توانیم خودروی دیزلی تولید کنیم به همین خاطر خودروسازها کمتر به این سمت حرکت می‌کنند.

داود میرخانی رشتی نیز در این زمینه تاکید می‌کند که گازوئیلی که هم‌‌اکنون در ایران عرضه می‌شود به دلیل میزان سولفور بالای آن آلایندگی بسیار زیادی ایجاد می‌کند و به هیچ وجه مناسب برای موتورهای دیزلی نیست.

محمدرضا سجادیان عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز در پاسخ به این سؤال که چرا دولت نسبت به رفع منع قانونی شماره‌گذاری خودروهای سواری دیزلی اقدامی نمی‌کند اظهار داشت: در این زمینه هیچ پیشنهادی به کمیسیون صنایع و معادن وصول نشده و اگر پیشنهادی ارائه شود کمیسیون قطعاً حمایت‌های لازم را خواهد کرد. حال با توجه به منع قانونی و همت خودروسازها جا دارد که گام محکمی نیز در این زمینه برداشته شود.

در‌حال‌ حاضر بنا بر مطالعات انجام ‌شده به‌طور متوسط استفاده از موتورهای دیزلی به جای موتورهای بنزینی 30 درصد صرفه‌جویی در پی دارد. ضمن این که خودروهای دیزلی بین 20 تا 65درصد سوخت کمتری مصرف می‌کنند. امروزه در خودروهای سواری دیزلی مصرف چهار لیتر گازوئیل به ‌ازای هر 100 کیلومتر معمول است، ولی در خودروهای سواری بنزینی مصرف شش لیتر در هر 100 کیلومتر ایده‌آل‌ترین حالت است.

در همین حال مسئولان وزارت نفت معتقدند که با امکانات موجود و همچنین با توجه به ذخایر عظیم گاز کشور تصمیم گرفته شده که استراتژی سوخت کشور با توجه به مطالعات انجام شده بر روی گاز متمرکز شود.

برای دیزلی کردن خودروها به گازوئیل با کیفیت بالا و گوگرد پایین نیاز است و پالایشگاه‌های ایران تنها برای تولید روزانه 100هزار لیتر گازوئیل کم‌گوگرد ظرفیت دارند که برای رفع این مشکل به تأسیس پالایشگاه جدید به تعداد زیاد نیاز است.

برخلاف تصور عموم که خودروهای دیزلی دودزا هستند، گازوئیل کم‌گوگرد پاک‌تر از بنزین است. به عنوان نمونه میزان تولید دی اکسید کربن در خودروهای دیزلی به اندازه 24 و اکسید کربن به‌میزان 30درصد کاهش می‌یابد.

بازده حرارتی موتورهای بنزینی در حدود 26درصد است، حال‌ آن که این بازده در موتورهای دیزلی 42درصد گزارش شده است. موتورهای دیزلی 20درصد افزایش گشتاور و 25درصد افت قدرت موتور نسبت به موتورهای مشابه بنزینی دارند و به دلیل آلودگی و مصرف کم، بیش از 50درصد خودروها در آلمان و فرانسه دیزلی هستند.

زمین رویاها

دهه 1930 میلادی و در روزگاری که تب بیسبال بالا گرفته بود فیلمی تحت عنوان «زمین رویاها» ساخته شد که در آن ارل جونز، هنرپیشه این فیلم به نقشی که کوین کاستنر ایفاگر آن بود، توصیه می‌کند، زمین کشاورزی خود را در حاشیه یکی از شهرهای بزرگ ایالت آیووا به زمین بیسبال تبدیل کند.

جونز به کاستنر توصیه می‌کند اگر چیزی که مردم می‌خواهند را بسازی حتماً با استقبال آنان روبه‌رو می‌شوی.

گرایش امروز به خودروهای دیزلی چندان با وضعیت علاقه به بیسبال در دهه آغازین سده گذشته متفاوت نیست. تقریباً تمامی خودروسازها به تب دیزل گرفتار آمده‌اند. ا

گر در حال حاضر آمریکایی‌ها به خرید خودروهای بنزینی- الکتریکی به جای محصولات دیزل رغبت نشان می‌دهند اما گرایش شدید اروپایی‌ها به محصولات دیزل است و پیش‌بینی شرکت‌های نظرسنجی که از تغییر علایق ساکنان آمریکایی شمالی در این بخش طی سال‌های آتی حکایت دارد دورنمایی مبتنی بر دیزل را برای غول‌های خودروسازی جهان ترسیم کرده است.

تعریفی برای دیزل

گازوئیل کاملاً با بنزین متعارف متفاوت است. اگر چه هر دو سوخت از فرآوری نفت به دست می‌آید اما گازوئیل‌ حاوی هیدروکربن‌های سنگین‌تری است که دمای احتراق آن را به شکل قابل توجهی بالا برده است.

عبارت دیزل به موتورهایی اطلاق می‌شود که توانایی استفاده از گازوئیل به عنوان سوخت را دارند. این خودروها شمع ندارند و به اصطلاح احتراق تحت فشار جانشین شمع شده است. این خودروها به طور طبیعی قابلیت‌ استفاده از بیودیزل را هم دارند تا آنجا که در آمریکا بسیاری از صاحبان خودروهای دیزل برای تأمین سوخت خود از روغن سوخته رستوران‌های عرضه غذای آماده استفاده می‌کنند.

علاقمندان به رانندگی همیشه از خودروهای دیزل به دلیل قدرت و کشش موتور استقبال می‌کردند اما با افزایش بهای سوخت تولیدکنندگان خودروهای دیزل باید به فکر کاهش مصرف سوخت باشند.

فولکس واگن که از دیرباز بزرگترین عرضه کننده خودروهای سواری دیزل در جهان بود، فناوری جدیدی را معرفی کرده که سوخت موتورهای دیزل را تا 25درصد کاهش می‌دهد.

اشاعه این فناوری انقلابی در صنعت خودرو خواهد بود و راه را بر اشاعه قلم از دیزل‌ها بر جاده‌های جهان هموار می‌کند.

همشهری امارات
شماره 325- 9 مرداد

کد خبر 27886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز