چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست‌وزیر و رهبر حزب لیبرال دمکراتیک ژاپن در نشستی خبری به‌طور رسمی تصمیم برای کناره‌گیری از سمت خود را اعلام کرد و گفت که با وضعیت کنونی نمی‌تواند سیاست‌های خود را به پیش برد.

به گزارش ایرنا، شینزو آبه در این نشست خبری که به طور زنده از تلویزیون سراسری ژاپن (ان.اچ.کی) پخش می‌شد، افزود که جایگاه کنونی او طوری است که حتی نمی‌تواند با "ایچیرو اوزاوا" رهبر حزب مخالف دمکراتیک نشستی برگزار کند.

اوزاوا روز سه‌شنبه 11 سپتامبر اعلام کرده بود که با درخواست آبه برای دیدار با وی و گفتگو در زمینه تمدید ماموریت نیروهای ژاپنی در اقیانوس هند مخالفت کرده‌است.

آبه گفت که پس از شکست سنگین حزب حاکم لیبرال دمکراتیک در انتخابات اخیر مجلس مشاوران ،تصمیم گرفته بود با باقی ماندن در سمت نخست وزیری اصلاحات ضروری در کشورش را به پیش برد اما برای او فضا آنقدر سخت شده است که نمی‌تواند وعده‌های خود را عملی کند.

وی یکی از دلایل مهم کناره‌گیری خود را ایجاد موانع بر سر تمدید قانون ویژه ضدتروریسم دانست که براساس آن نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن در اقیانوس هند عملیات سوخت رسانی به ناوهای نیروهای چند ملیتی به رهبری آمریکا را بر عهده دارند.

آبه گفت که تمدید این قانون یکی از وعده‌های سیاسی‌اش بود که با وضعیت کنونی بوجود آمده، عملی کردن آن از سوی او با دشواری روبه رو شده است.

اعتبار کنونی قانون ویژه ضدتروریسم اول نوامبر (‪ ۱۰‬آبان) به پایان می رسد و برای ادامه آن نیاز به تصویب مجالس نمایندگان و مشاوران (دیت) است.

آبه افزود: به این نتیجه رسیده‌ام که با کناره‌گیری از مقام نخست‌وزیری و روی کار آمدن یک نخست وزیر و رهبر جدید، احتمال عملی شدن این وعده بیشتر باشد.

کد خبر 31270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز