یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت محافظه‌کار شینزو آبه در انتخابات مجلس علیا از مردم ژاپن یک کارت زرد دریافت کرد و مجبور شد اکثریت خود در این مجلس را به حزب مخالف دموکرات واگذار کند.

 با وجود این، تناسب قوای سیاسی در ژاپن دچار تغییری اساسی نمی‌شود.

براساس آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات مجلس علیای ژاپن، حزب لیبرال دموکرات شینزو آبه پس از نزدیک به ۵۰ سال، اکثریت خود را در این مجلس از دست داد. حدود ۱۰۵ میلیون نفر دارنده‌ حق رای برای گزینش نیمی از نمایندگان مجلس علیا فراخوانده شده بودند، که بنا به داده‌های منابع مختلف سنجش آرا، حزب آبه، بین ۳۱ تا ۴۳ کرسی از مجموع ۱۲۱ کرسی را به‌دست می‌آورد. این حزب پیش از این ۷۶ کرسی در اختیار داشت.

به گزارش دویچه وله، پس از مشخص شدن نخستین نتایج شمارش آرا، سخنگوی حزب لیبرال دموکرات در زاکنش به شکست حزب‌اش گفت: این سخت‌ترین شکستی است که من تابحال تجربه کرده‌ام.

 خود نخست‌وزیر ژاپن نیز اعتراف کرد که حزب‌اش در انتخابات مجلس علیای پارلمان ژاپن شکست خورده است. او گفت: با این همه  در رهبری حزبش باقی بماند تا بتواند برنامه اصلاحات را به پیش ببرد.

 با وجود این، نتایج این انتخابات پیامدهای فوری و بلافاصله برای شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن ندارد، زیرا حزب لیبرال دموکرات در مجلس سفلای ژاپن به تنهایی از یک اکثریت با ثبات برخوردار است.  آبه نیز اعلام کرده خیال ندارد از پست خود استعفا دهد.

آبه قول داد کابینه خود را ترمیم کند و گفت سیاست‌های تاکنونی‌اش را ادامه خواهد داد. نخست‌وزیر ژاپن افزود: «من قول داده‌ام اصلاحات را ادامه دهم و کشور را از نو بنا کنم. عمل به این قول، مسئولیت و وظیفهی من است. من دراین باره مصمم هستم.»

به عقیده ناظران در پی این انتخابات اگر تهدیدی هم علیه دولت آبه وجود داشته باشد، تنها از دل حزب خودش بیرون خواهد زد.

شینزو آبه که در سپتامبر ۲۰۰۶  به قدرت رسید، در پی یک سلسله رسوایی و جنجال در کابینه‌اش از نظر محبوبیت به شدت آسیب دید. خودکشی وزیر کشاورزی به‌خاطر متهم شدن به فساد مالی و اظهارات وزیر دفاع در تایید اقدام آمریکا در بمباران هسته‌ای ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم، که به استعفای وزیر انجامید و گم‌شدن میلیون‌ها فیش پرداخت حق بازنشستگی، از جمله‌ی این رسوایی‌ها بودند.

کد خبر 27741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز