چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر کشاورزی ژاپن در پی شکست حزب حاکم لیبرال دموکراتیک در انتخابات مجلس مشاوران مجلس علیا، به دلیل رسوایی مالی از مقام خود استعفا داد.

به گزارش بی بی سی،  نوریهیکو آکاگی، وزیر کشاورزی ژاپن که نام او در ارتباط با تخلفات مالی مطرح شده بود، روز چهارشنبه 1 اوت، با قبول بخشی از مسئولیت ناکامی انتخاباتی حزب حاکم، استعفانامه خود را تسلیم شینزو آبه، نخست وزیر، کرد و استعفای او پذیرفته شد.

تاکنون رسوایی های مالی دامنگیر تعدادی از وزیران کابینه شینزو آبه شده و از جمله عوامل رویگردانی رای دهندگان از حزب حاکم محسوب می شود.

در انتخابات مجلس مشاوران - مجلس علیای پارلمان ژاپن - که روز یکشنبه 29 ژوئیه برگزار شد، حزب لیبرال دموکراتیک به رهبری شینزو آبه و متحدان این حزب برای نخستین بار در تاریخ بعد از جنگ دوم جهانی  اکثریت خود را در مجلس علیا از دست داد.

آکاگی در استعفانامه خود نوشته است که عملکرد او در وزارت کشاورزی تا حدودی باعث رویگردانی رای دهندگان از دولت شده است.

در این استعفانامه آمده است "در جریان مبارزات انتخاباتی، گزارش های مختلفی در مورد من انتشار یافت و در نتیجه، تردیدی نیست که این گزارش ها تا حدودی باعث شکست ائتلاف حاکم شد."

نوریهیکو آکاگی، که دو ماه پیش به مقام وزارت کشاورزی منصوب شد، متهم است که در گزارش های مربوط به هزینه های اداری دست برده است.

مشکلات نخست وزیر

ماه مه سال جاری، توشیکاتسو ماتسوکوا، وزیر سابق کشاورزی که نام او در ارتباط با یک رسوایی مالی دیگر مطرح شده بود، دست به خودکشی زد.
 

در ماه های اخیر دو عضو دیگر کابینه شینزو آبه هم به دلایل مشابه ناچار به کناره گیری از سمت های خود شده اند و قدرت رهبری و قوه تشخیص نخست وزیر را زیر سئوال برده اند.

شینزو آبه در ماه سپتامبر سال گذشته با بازنشسته شدن جونیچیرو کویزومی به رهبری حزب لیبرال دموکراتیک و نخست وزیری ژاپن برگزیده شد.

دشواری های سیاسی دولت به رهبری آبه و به ویژه شکست سنگین در انتخابات مجلس مشاوران باعث شده است تا تعداد قابل توجهی از رای دهندگان و حتی برخی از اعضای حزب خواستار کناره گیری او شوند.

در نظر سنجی انجام شده توسط روزنامه آساهی، 47 درصد از پرسش شوندگان گفتند که نخست وزیر باید کناره گیری کند و نظر سنجی دیگری که روزنامه یومیوری انجام داده نیز نشان می دهد که 45 درصد مردم با ادامه زمامداری شینزو آبه موافق نیستند.

با اینهمه، شینزو آبه گفته از سمت خود کناره گیری نمی کند و مصمم است به برنامه اصلاحات اقتصادی و سیاسی دولت ادامه دهد.

روز سه شنبه31 ژوئیه  ایچیرو اوزاوا، رهبر حزب دموکراتیک ژاپن - که اینک اکثریت کرسی های مجلس مشاوران را در اختیار دارد - از خودداری نخست وزیر از استعفا به شدت انتقاد کرد.

تغییر در اکثریت پارلمانی

اوزاوا گفت که ادامه کار شینزو آبه و کابینه منتخب او در حالی که حزب حاکم اکثریت خود را در مجلس مشاوران از دست داده "روشی غیرمعقول" است.

رهبر حزب دموکراتیک ژاپن اظهار داشت که خودخواهی شینزو آبه به معنی آن است که او نخواهد توانست حمایت و اعتماد مردم را مجددا به دست آورد.
 

در انتخابات میاندوره ای مجلس مشاوران ژاپن، حزب دموکراتیک ژاپن که حزب اصلی مخالف دولت محسوب می شود توانست اکثریت مطلق کرسی ها را به دست آورد.

گرچه مجلس مشاوران دارای اختیارات محدودی است، اما حزب دموکراتیک ژاپن با کسب اکثریت کرسی های این مجلس می تواند تصویب لوایح مصوب مجلس نمایندگان را با تاخیر مواجه سازد و البته مانع از طرح لوایح و طرح های مورد نظر دولت در مجلس مشاوران شود.

حزب لیبرال دموکراتیک همچنان اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را در دست دارد و همراه با متحدان خود از حد نصاب دو سوم کرسی ها برای وتو مصوبات مجلس مشاوران برخوردار است اما شکست در انتخابات اخیر به نشانه ای از ناخرسندی رای دهندگان از عملکرد حزب و دولت تعبیر شده و اعتبار دولت را متزلزل کرده است.

پارلمان ژاپن - دیت - از مجلس نمایندگان، که اهمیت و قدرت بیشتری دارد، و مجلس مشاوران تشکیل یافته است.

مجلس نمایندگان 480 نماینده دارد که 300 تن از آنان بر اساس کسب اکثریت ساده آرا در حوزه های انتخاباتی و بقیه از فهرست ارائه شده توسط احزاب بر اساس نسبت آرای هرکدام در سطح ملی برای دوره های چهارساله قانونگزاری برگزیده می شوند.

مجلس مشاوران 242 کرسی دارد که 144 تن از آنان توسط حوزه های انتخاباتی و 98 نفر بقیه از فهرست ارائه شده توسط احزاب انتخاب می شوند.

دوره قانون‌گذاری مجلس مشاوران شش سال است که هر سه سال یکبار، رای گیری برای گزینش نیمی از نمایندگان برگزار می شود.

کد خبر 27955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز