دوشنبه ۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: رسانه‌های محافظه کاری ژاپنی که با وجود تیراژ بالا و بی‌نظیرشان در دنیا بسیار محافظه‌کار هستند از دو روز قبل از برگزاری انتخابات برای یافتن جانشین نخست‌وزیر مستعفی در پارلمان، از پیروزی یاسو فوکودا خبر می‌دادند.

این روزنامه‌ها روز یکشنبه و ساعتی قبل از شروع رای گیری در صفحات نخست خود تیتر زدند که امروز فوکودا نخست‌وزیر خواهد شد.

این نشان می‌دهد که رقابت برای تعیین نخست وزیر جدید ژاپن و جانشین شینزو آبه چقدر از پیش تعیین شده و قابل پیش بینی بوده است.

این انتخابات روز یکشنبه برگزار شد و مجلس سفلی پارلمان ژاپن یاسو فوکودای 71 ساله و پسر نخست وزیر سابق را به‌عنوان رئیس حزب حاکم و نخست وزیر انتخاب کرد. فوکودا سیاستی نرم و مبتنی بر برقراری روابط گرم با همسایگان آسیایی دارد.

حزب حاکم لیبرال دمکراتیک ژاپن پس از استعفای آبه، حمایت خود را از یاسو فوکودا، از نمایندگان میانه‌روی پارلمان اعلام کرد. به گفته رهبران حزب حاکم او فردی است که می‌تواند پس از یک سال درگیری و کشمکش درون دولت که علاوه بر منازعات سیاسی با رسوایی‌های مالی هم همراه بوده، ثباتی منطقی ایجاد کند.

فوکودا با کسب 330 رای از 527 رای پارلمان سفلی ژاپن در مقابل 197 رای رقیبش تارو آسو، وزیرخارجه تندروی سابق توانست با کسب آرای اکثریت نمایندگان به ریاست حزب حاکم انتخاب شود.

انتخاب او با این  تعداد رأی پیروزی بزرگی است. آسو امیدوار بود که در این انتخابات رای خوبی به دست آورد اما بسیاری از هم‌حزبی‌های او در پارلمان به فوکودا رای دادند.
پیش از استعفای غیرمنتظره آبه در 12 سپتامبر آسو جانشین او به شمار می‌آمد و بسیاری بر این باور بودند که او نخست وزیر بعدی است.

اما بعد از استعفای آبه رقابت‌های جناحی درون حزب حاکم بالا گرفت و بعد از 24 ساعت فوکودا که سال گذشته به‌دلیل بالا بودن سن از شرکت در رقابت نخست وزیری خودداری کرده‌بود وارد یک رقابت دو نفره با آسو شد.

بعد از یک هفته مبارزه و تبلیغات انتخاباتی معلوم شد که تفاوت چندانی از نظر سیاست و مواضع میان دونامزد وجود ندارد و درباره بسیاری از موضوعات مهم مانند رکود اقتصاد روستایی، اصلاحات مالیاتی و وضعیت مستمری‌بگیران این دو نفر مواضع مشابهی دارند.

آبه نتوانست این مشکلات را حل کند و این ناتوانی به قیمت از دست دادن جایگاه شغلی و قدرتش تمام شد.

در رقابت انتخاباتی اخیر اما نامزدها با تمام قوا درباره این موضوعات حساس اظهار نظر کردند تا مردم بدانند این موضوعات برای حزب حاکم مهم است و قرار است حل شود.

اما فوکودا و آسو در زمینه سیاست خارجی اختلاف نظر داشتند و بر این اختلاف نظر تأکید هم می‌کردند. فوکودا در سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش خواستار مذاکره و گفت‌وگوی صریح با همسایگان ژاپن شد اما آسوی تندرو موضعی متفاوت داشت.

هر دو در این نکته اتفاق نظر داشتند که انتخابات سراسری باید تا بهار آینده به تعویق بیافتد. آنها همچنین مانند آبه بر ادامه حمایت ژاپن از نیروهای ائتلاف و آمریکا در افغانستان از طریق ادامه عملیات سوخت رسانی در اقیانوس هند تأکید کردند.

با وجود این همه شباهت در نظرات چه نکته‌ای موجب شد تا چنین نتیجه‌ای رقم بخورد؟ آنچه نتیجه این انتخابات را رقم زد و تفاوت میان این دو نامزد را مشخص می‌کند موضع آنها درون حزب حاکم لیبرال دمکراسی است.

حزب حاکم در ژاپن به شدت تلاش می‌کرد از آبه به‌عنوان رهبری که باعث از دست رفتن اکثریت حزب در مجلس علیا در ماه جولای گذشته شد فاصله بگیرد.

حزب حاکم سال گذشته در انتخابات شکست تحقیرآمیزی را در انتخابات پارلمانی تجربه کرد و سراشیبی سقوط آبه از همان زمان شروع شد. آبه که روز یکشنبه رای خود را به‌عنوان نماینده پارلمان به‌طور غیابی و از بیمارستان به صندوق انداخت پیامی برای مجلس فرستاد و خواست که بعد از برگزاری انتخابات این پیام خوانده شود.

آبه در این پیام از دبیر کل حزب حاکم که همان آسو است و همچنین نمایندگان این حزب در پارلمان و اعضای حزب و به ویژه مردم ژاپن به خاطر به وجود آوردن خلأ سیاسی عذرخواهی کرد.

حزب لیبرال دمکراتیک ژاپن اکنون به فوکودا برای احیای حزب و جبران خسارات گذشته امید زیادی بسته است. اما فوکودا در انتخابات بهار آینده با چالش احزاب مخالف و اقلیت که کنترل مجلس علیای پارلمان را در دست دارند روبه‌رو خواهد بود.

فوکودا بعد از انتخاب شدن در گفت‌وگو با شبکه تلویزیون NHK ژاپن ضمن اشاره به شکست تحقیرآمیز حزب حاکم در انتخابات پارلمانی سال گذشته وعده داد که عواملی را که باعث نارضایتی مردم از این حزب شده را برطرف کند و با اصلاح امور اعتماد مردم را دوباره به دست بیاورد.

نخست وزیر آینده ژاپن پارلمانی دچار انشقاق و دودستگی را فراروی خود دارد، به‌طوری که احزاب سیاسی مخالف کنترل مجلس علیا را در دست دارند و فشارهای متعددی وجود دارد که برای جلب حمایت رای دهندگان مایوس و ناامید هزینه‌های بیشتری صرف شود.

این اوضاع نگرانی‌ها درباره ایجاد بن بست در روند سیاستگذاری در ارکان دولتی ژاپن را برانگیخته است. در شرایطی که ژاپن نیازمند اصلاحات در زمینه‌ نظام پرداخت مستمری و مالیات است این کشمکش‌ها بسیار مخرب خواهد بود.

این انتخابات در واقع نبردی میان دو جناح قدیم و جدید حزب حاکم لیبرال دمکراسی بود. سرانجام و در پایان این کشمکش حزب تصمیم گرفت که به سیاست قدیمی و کهنه توافق و سازش روی بیاورد.

منتقدان فوکودا که پیش از این دبیر کابینه‌ دولت پیشین جونیشیرو کوایزومی بود، می‌گویند که فوکودا تحت فشار اعضای قدیمی حزب لیبرال دموکرات خواهد بود و روند اصلاحات اقتصادی حیاتی ژاپن را معکوس خواهد کرد.

از سوی دیگر حامیان فوکودا معتقدند که دیدگاه‌های معتدل وی پس از ماه ها که کوایزومی سیاست‌هایی تند اتخاذ می‌کرد مورد استقبال افکار عمومی قرار می‌گیرد.

یک سال تصدی شینزوآبه در مقام نخست وزیری ژاپن برای حزب حاکم در حکم یک فاجعه بوده است. رسوایی‌های دولت آبه ایمان و اعتماد مردم به دولت را سلب کرد و مخالفان و احزاب اقلیت هم نبض قدرت را در مجلس علیای پارلمان ژاپن در دست گرفته اند.

اینکه شیوه‌های قدیمی راه حلی برای مشکلات پیش روی کشور ژاپن فراهم می‌کند یا نه نکته‌ای است که باید دید و در طول زمان مشخص می‌شود.

Time.com
23 سپتامبر

کد خبر 32306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز