وزیر خارجه روسیه که برای دیدار با همتای ژاپنی‌اش در این کشور به سر می‌برد، به توکیو درباره مشارکت در سپر دفاع موشکی آمریکا هشدار داد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برای یک دیدار یک روزه و گفت‌وگو با همتای ژاپنی خود به توکیو رفت.

او پیش از گفت‌وگو با وزیر خارجه ژاپن در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کیودو گفت، روسیه مخالف ساخت سامانه دفاع موشکی است که آمریکا برای تضمین برتری نظامی خود مشغول ساخت آن است.

آمریکا و ژاپن در سال 1998 و بعد از پرتاب یک موشک از سوی کره شمالی به آب‌های ژاپن، کار روی طرح سپر موشکی را آغاز کردند. لاوروف در این باره به خبرگزاری کیودو گفت: ایجاد چارچوبی بسته برای ائتلاف نظامی و سیاسی نمی‌تواند اعتماد دوجانبه را در منطقه افزایش دهد. اگر این شرایط ادامه یابد نتایجی به دست می‌آید که بر خلاف انتظارات آمریکا، ژاپن و روسیه است.

این هشدار وزیر خارجه روسیه به ژاپن برای همکاری نکردن در طرح موشکی آمریکا در ادامه مخالفت‌های مسکو با سامانه دفاع موشکی واشنگتن در شرق اروپا صورت می‌گیرد. مسکو بر این اعتقاد است که هدف این سامانه کنترل روسیه است.

روابط روسیه و ژاپن به‌دلیل اختلاف برسر جزایر چهارگانه همچنان سرد است.

ژاپن که از متحدان نزدیک آمریکاست هیچ گاه پیمان صلحی با روسیه به‌عنوان پایانی رسمی برای جنگ جهانی دوم امضا نکرد.

دلیل آن هم ادامه اختلافات بر سر 4 جزیره سواحل شمالی ژاپن بود که نیروهای شوروی در سال 1945 آن را تصرف کردند و 2کشور روسیه و ژاپن هنوز بر سر مالکیت آن اختلاف دارند.

در سال 2003 ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و جونیشیرو کوایزومی نخست‌وزیر وقت ژاپن طرح اقدامی را امضا کردند تا به موجب آن در کنار تلاش برای حل اختلافات ارضی، روابط اقتصادی دو طرف هم تقویت شود.

کد خبر 34756

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز