سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

ترجمه امیررضا نوری‌زاده: مرحله دوم نیروگاه اتمی تیان وان در کشور چین که با کمک روسیه در ساحل دریای زرد ساخته شده است در روز 16 آگوست افتتاح شد، اما چین هنوز از عملیاتی کردن این نیروگاه خودداری می‌کند.

این نیروگاه توانایی تولید یک میلیون و 50 هزار کیلو وات برق در ساعت را داراست و در حال حاضر با تمام ظرفیت طراحی شده‌اش فعالیت می‌کند.

در این هفته، نمایندگان شرکت اتم ترویکس اکسپورت که انحصار صادرات سرویس و تجهیزات اتمی‌روسیه را به سایر نقاط جهان در اختیار دارند و راه‌اندازی طرح تیان وان هم بر عهده آنها بوده است، با شرکای چینی خود در محل این نیروگاه دیداری داشتند تا در مورد مسائل جاری ساخت و عملیاتی کردن و بهره‌برداری از این نیروگاه به بحث و گفت‌وگو بنشینند.

ساخت این نیروگاه نقریبا 10 سال به‌طول انجامید و نخستین مرحله بهره‌برداری شده آن شامل 2 رآکتور دوقلو در یک بنای واحد است. این مرحله در ماه ژوئن تکمیل شد و اکنون حدود یک ماه از فعالیت این نیروگاه می‌گذرد.

گرچه این نیروگاه حدود 2 میلیون دلار در روز صرفه جویی اقتصادی برای دولت پکن دارد اما طرف چینی هنوز از امضای توافقنامه نهایی در مورد این نیروگاه سر باز می‌زند و نگرانی در مورد مسائل ایمنی نیروگاه را دلیل این امر عنوان کرده است.

الکساندر نچایف مدیر طرح ساخت نیروگاه تیان وان در شرکت اتم ترویکس اکسپورت گفت که شرکت او تلاش خواهد کرد مسئولان چینی را به امضای این توافقنامه راضی کند.

وی در این زمینه افزود: نظارت دقیق پکن بر این طرح موجب شده تا همکاری‌های دو جانبه با مشکلاتی مواجه شود، با این وجود نتایج مثبت همکاری ما ثابت کرد که هر دو طرف از این طرح منفعت برده‌اند و ما معتقدیم که روسیه بهترین سازنده نیروگاه‌های اتمی‌در جهان است.

حدود 150 متخصص روسی در امر ساخت این نیروگاه مشارکت داشتند و طراحی این نیروگاه بر عهده انستیتو اتم انرژو گروپ در سن پترزبورگ بود و انستیتو کورچاتوف به عنوان ناظر اکادمیک این طرح عمل می‌کرد.

نیروگاه تیان وان دارای یک سیستم ویژه است که می‌تواند در صورت وقوع یک حادثه ناخواسته، رآکتور را سرد کند. این سیستم از سوی آژانس‌های نظارتی اتمی چین و روسیه تایید شده است و مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌نیز قرار گرفته است.

با این وجود، کارشناسان اتمی‌روسیه تاکید دارند که احتمال حوادث ناخواسته برای این نیروگاه هر 100 هزار سال یک بار خواهد بود و این رآکتور که دارای عمر مفید 40 ساله است ،می‌تواند مدتی بیشتر را هم دوام بیاورد.

فنلاند اخیراً مدت زمان سرویس‌دهی نیروگاه لوویسا را که 30 سال قبل توسط متخصصان شوروی سابق ساخته شده  به 50 سال افزایش داده است و بنابراین، این رآکتور هم می‌تواند فعالیتی 50 ساله داشته باشد.

چین که اکنون یکی از قدرت‌های مهم اقتصادی جهان محسوب می‌شود در حال حاضر سخت به منابع انرژی نیازمند است و طرح نیروگاه تیان وان اولین طرح اتمی‌ظرف 20 سال اخیر است که توسط دولت روسیه در این کشور اجرا می‌شود.

صنعت اتمی‌روسیه که در حال حاضر با شرکای خارجی در بازار جهانی همکاری خوبی دارد، آماده است رآکتورهایی با استانداردهای جدید به سایر شرکایش واگذار کند.

مسکو در این طرح به تمامی‌خواسته‌های چینی‌ها پایبند بود و تمامی استانداردهای مدیریت ملی را رعایت کرده و امیدوار است ضمن ساخت رآکتورهای بیشتری در نیروگاه تیان وان،پکن موانعی را که بر سر راه نهایی شدن این پروژه وجود دارد از بین ببرد.

ریا نووستی
7 سپتامبر

کد خبر 31186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز