دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مراسم نهایی دومین جشنواره انتخاب کتاب‌های برتر کودک و نوجوان، در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران بدون معرفی 3 برگزیده اول، برگزار شد.

در بیانیه هیات داوران، هیچ اثری دارای همه قابلیت‌های اثر برتر شناخته نشده است.

این قابلیت‌ها، مطابق اعلام‌های قبلی مسئولان برگزاری عبارت بودند از: متن، گرافیک و مهندسی نشر که در واقع همه ویژگی‌های ظاهری و باطنی کتاب را دربرمی‌گیرد.

با این حال، از میان بیش از 400 کتاب رسیده، هیات داوران، 12 اثر را به عنوان آثار برتر و 15 کار را نیز به عنوان کتاب‌های شایسته تشویق معرفی کردند. این آثار از 13 ناشر فعال کتاب‌های کودک و نوجوان هستند که امسال، به عنوان ناشران برگزیده جشنواره معرفی شدند.

افق، صابرین، محراب قلم، فرهنگ‌گستر، پیام آزادی، مهاجر، رسالت قلم، نگارینه، پنجره، قدیانی، گوهر دانش، پیدایش و دلهام 13 ناشری بودند که عصر دیروز جوایز خود را دریافت کردند.

جالب این که هیچ یک از آثار برگزیده، در حوزه شعر و مسائل نظری نیستند. هیات داوران در این باره اعلام کرد: با وجود تعداد زیاد آثاری که هر سال در حوزه شعر منتشر می‌شود، اثری که قابل توجه باشد وجود نداشت.

اما جالب تر از این، کار انتخاب در حوزه آثار نظری است که امسال، اساسا برگزار نشد؛ « هیات داوران به دلیل برخی محدودیت‌ها موفق نشدند آثار این بخش را معرفی کنند»؛ هر چند در بیانیه پایانی اشاره‌ای به این محدودیت‌ها نشده است.

جشنواره انتخاب کتاب‌های برتر کودک و نوجوان در 4 رشته داستانی، غیرداستانی، شعر و نظری توسط انجمن فرهنگی ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

این انجمن که یک نهاد خصوصی فعال در این حوزه است، 17 سال سابقه فعالیت دارد و 58 ناشر کتاب‌های کودک و نوجوان در آن عضو هستند.

به گفته رئیس هیأت مدیره این انجمن، جشنواره کتاب‌های برتر در حال حاضر تنها در محدوده کتاب‌های اعضای انجمن فرهنگی ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان فعالیت می‌کند، اما هدف نهایی برگزار کنندگان این برنامه، برگزاری این جشنواره در بین تمامی‌ناشران کتاب کودک و نوجوان است.

جالب آن که هدف گیری اصلی انجمن، کتاب‌های داستانی است. محمدرضا توکل می‌گوید: در این حوزه ضروری است به ادبیات داستانی بهای بیشتری داده شود. نشر آثار ترجمه، طنز و کارتون به دلیل تصویرسازی جذاب آنها بسیار زیاد شده است، در صورتی که ما می‌توانیم در حوزه ادبیات داستانی به ادبیات کهن خود توجه کنیم و ایده‌های بسیاری را از این ادبیات وام بگیریم.

دبیر جشنواره امسال نیز در همین باره می‌گوید: دسترسی آسان به کتاب‌های خارجی و ترجمه آنها باعث شده است که ناشران کمتر کتاب‌های تألیفی و خلق شده در داخل کشور را منتشر کنند.

فتح‌الله فروغی درباره تفاوت این دوره با دوره قبل نیز می‌گوید: ‌در دوره دوم جشنواره کتاب‌های برتر به نقش ناشران در مدیریت تولید کتاب بهای بیشتری داده شده است.

دبیر دومین جشنواره کتاب‌های برتر کودک و نوجوان هدف از برپایی این جشنواره را ارائه الگوی مناسب نشر کتاب کودک  بین ناشران و تولید کتاب‌های تألیفی و ترویج فرهنگ کتابخوانی معرفی کرد.

او با انتقاد از اینکه کتاب‌های تألیفی بیشتر محدود به انتشار کتاب‌های درسی و کمک‌درسی آموزش و پرورش است توضیح داد: تألیف کتاب‌های مربوط به ادبیات غیرداستانی در ایران به دلیل اینکه گروه‌های علمی‌در کشورهای غربی قوی‌تر هستند با مشکل روبه‌رو است و ناشران چاره دیگری  جز روی‌آوردن به ترجمه کتاب‌های خارجی ندارند.

داوران جشنواره امسال عبارت بودند از: شهرام اقبال زاده،‌هادی خورشاهیان، اسدالله شعبانی، کاظم طلایی، مجید عمیق، شقایق قندهاری، علیرضا گلدوزیان، عطیه مرکزی، قدرت الله نیک بخت و محبت الله همتی.

کد خبر 31110

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز