مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اسکات کلی فضانورد آمریکایی و فرمانده ایستگاه فضایی بین‌المللی با گذراندن بیشترین تعداد روزها در فضا رکورد جهانی جدیدی را به ثبت رسانید.

براساس گزارش ميل‌آنلاين،‌ اسكات كلي تاكنون 383 روز در فضا اقامت داشته‌است و قرار است اين اقامت همجنان ادامه يافته تا به 522 روز برسد، با اين‌همه هم‌اكنون كلي توانسته با مجموع روزهاي اقامتش در فضا ركورد مايك فينك سرنشين سابق ايستگاه فضايي كه با 382 روز ركورددار بود را شكسته و به اولين فضانورد آمريكايي با بيشترين ميزان اقامت در فضا تبديل شود.

اسکات کلی

شكستن چنين ركورد‌هايي براي ناسا از اهميت بالايي برخوردار است زيرا مي‌تواند به اين واسطه با يافتن عوارض اقامت طولاني مدت زندگي در فضا بر ذهن و بدن انسان،‌مسير براي سفر به مريخ را هموار سازد.

كلي در 29 اكتبر 2015 ركورد ديگري را نيز به نام خود ثبت خواهد كرد: 216 روز متوالي اقامت در فضا، ركوردي كه هم‌اكنون به خاطر طولاني‌ترين پرواز انفرادي توسط يك فضانورد آمريكايي در اختيار ميشاييل لوپز آلگريا قرار دارد.

كلي كه در 27 مارچ 2015 از پايگاه فضايي بيكنور قزاقستان راهي ايستگاه فضايي بين‌المللي شده‌است،‌قرار است در دوم مارچ سال 2016 و پس از 522 روز اقامت به زمين بازگردد. سفر اسكات كلي با هدف بررسي تاثيرات اقامت طولاني مدت در فضا بر بدن انسان آغاز شده‌است و ناسا قصد دارد با مقايسه وضعيت سلامت جسماني وي و برادر دوقلويش، فضانورد بازنشسته مارك كلي كه روي زمين سكونت دارد به اطلاعاتي درباره اين عوارض دست‌يابد.

اين پروژه كه مطالعه دوقلوهاي ناسا نام دارد، در مدت چهار سال 10 آزمايش مختلف در حوزه‌هاي روانشناسي، سلامت رفتاري و ميكروبيولوژي را روي اين دوقلوي فضانورد انجام خواهد‌داد.

گنادي پادالكا از ديگر سرنشينان كنوني ايستگاه فضايي نيز در 28 ژوئن 2015 ركورد 10 ساله بيشترين تعداد روزهاي اقامت در فضا توسط يك فضانورد را شكسته و با مجموع 804 روز،‌ ركورد‌دار جديد در اين زمينه نام بگيرد. وي پس از بازگشت به زمين در تاريخ 11 سپتامبر تعداد روزهاي سكونتش در فضا را به 879 روز رساند.

کد خبر 310672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha