همشهری آنلاین: فضانوردان روس ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی در راهپیمایی فضایی دو ساعته به تمیز کردن پنجره‌های ایستگاه پرداختند تا آلودگی ناشی از سوخت فضاپیماهای مختلفی که طی سال‌ها به ایستگاه آمده‌اند را از روی شیشه‌ها بزدایند.

براساس گزارش NBC، دو فضانورد روس، گنادي پادالكا فرمانده ايستگاه و ميخاييل كورنينكو مهندس پرواز، ابتدا راهپيمايي 6 ساعته را به منظور نصب تجهيزات جديد در خارج از ايستگاه انجام دادند و پس از آن براي دو ساعت به تعمير برخي از تجهيزات و تميز كردن پنجره‌هاي جرم‌گرفته ايستگاه فضايي پرداختند. 

دو فضانورد براي تميز كردن پنجره‌ها از بسته پاك‌كننده‌اي جديد به همراه اسفنجي مخصوص استفاده كردند. درحالي كه اين دو فضانورد در خارج از ايستگاه مشغول خانه‌تكاني بودند، همكارانشان در داخل ايستگاه درحال برداشت سبزيجات كشت شده در فضا بودند. پروژه‌اي كه با هدف پشتيباني از ماموريت‌هاي فضايي طولاني‌مدت انسان آغاز شده‌است و اولين محصول امسال اين پروژه، كاهوي فضايي، توسط ساكنان ايستگاه به سالاد كاهو تبديل شده و خورده شد.

اين كاهوي قرمز كه توسط بذر‌هايي كه اسكات‌كلي همراه خود به ايستگاه آورده، كشت داده شده‌است، پيش از مصرف توسط مواد ضد‌عفوني‌كننده پايه اسيدي شستشو داده شده‌اند. اين سبزيجات بخشي از آزمايش Veg-01 ناسا هستند كه در گلخانه‌اي ويژه زير تابش نورهاي سرخ، سبز و آبي رشد كرده‌اند تا واكنش سبزيجات به محيطي كه در آن نور طبيعي وجود ندارد،‌ بررسي شود.

نتيجه اين آزمايش، بنفش متمايل به قرمز شدن رنگ برگ كاهو‌ها بود. منبع نور مورد نياز گياهان چراغ‌هاي LED بودند زيرا اين نوع چراغ‌ها درزمينه تبديل انرژي الكتريكي، از بالاترين بهره‌وري برخوردارند. نور آبي و قرمز كمينه ميزان نور مورد نياز براي رشد گياهان را دارند و نور سبز تنها به دليل بهبود ديد انسان نسبت به رشد گياهان به اين نورها افزوده شده‌است.

اولين بسته از كاهو‌هاي كشت داده شده در ايستگاه فضايي در اكتبر سال 2014 برداشت شده و به زمين ارسال شدند تا آزمايش‌هاي لازم روي آنها انجام گيرد و اين اولين‌باري است كه محصول سبزيجات كشت شده در ايستگاه توسط به سالاد سبزيجاتي براي فضانوردان تبديل مي‌شود.

کد خبر 303737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha