مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سامانتا کریستوفرتی فضانورد ایتالیایی ایستگاه فضایی بین‌المللی اولین سرو‌کننده قهوه در جهان است که با کمک یک دستگاه اسپرسو ساز مخصوص شرایط بی‌وزنی، یک فنجان اسپرسو را در فضا آماده کرده و درحالی که به منظره سیاره زادگاهش چشم دوخته، آن را نوشیده‌است.

اسپرسو

براساس گزارش گاردين، كريستوفرتي اولين انسان در تاريخ است كه در فاصله 400 كيلومتري از سطح زمين يك فنجان قهوه اسپرسو آماده كرده و نوشيده‌است، آن‌هم در فنجاني كه ويژه شرايط بي‌وزني طراحي و ساخته شده‌است.

ایستگاه فضایی

كريستوفرتي اكنون به عنوان اولين باريستاي جهان (فردي كه در آماده‌سازي نوشيدني قهوه تبحر دارد) شناخته مي‌شود كه توانسته در حين گردش در مدار زمين قهوه آماده كند.  وي طي تعطيلات اين هفته دستگاه اسپرسو‌ساز ايستگاه فضايي بين‌المللي را روشن كرد. وي در روز يكشنبه از ايستگاه بين‌المللي سلفي از خود در حين نوشيدن اسپرسو از داخل فنجاني ويژه شرايط بي‌وزني روي توئيتر منتشر كرد.

كريستوفرتي كه قرار است هفته آينده پس از ماموريتي 6 ماهه به زمين بازگردد، نتوانست از اين دستگاه نهايت بهره را ببرد، زيرا دستگاه اسپرسو ساز كه ISSpresso ناميده مي‌شود، ابتدا قرار بود در ماه ژانويه به ايستگاه فضايي برسد اما تاخير در حمل محموله حامل اين دستگاه توسط فضاپيماي شركت اسپيس‌ايكس باعث شد اسپرسو‌ساز در ماه آوريل وارد ايستگاه فضايي شود.

اين دستگاه با همكاري كارخانه توليد قهوه لاواززا و شركت مهندسي آرگوتك ساخته شده‌است. شركت لاواززا در واكنش به فعال‌سازي اين دستگاه در ايستگاه در توئيتر نوشت امروز ايستگاه فضايي بين‌المللي كمي‌ بيشتر از قبل به خانه شبيه است.

دستگاه اسپرسو‌ساز فضايي از كپسول‌هاي قهوه اسپرسو استفاده مي‌كند كه 15 كپسول به همراه دستگاه به ايستگاه ارسال شده‌اند.

کد خبر 294161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha