همشهری آنلاین: واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به بررسی آسیب‌های جانبی که توافق هسته‌ای در بین یهودیان آمریکایی ایجاد کرده، پرداخت و نوشت: توافق هسته‌ای ایران نه تنها به روابط میان حامیان اسراییل بلکه به روابط اورشلیم و واشنگتن لطمه زده است.

واشنگتن پست

به گزارش ایسنا، در این مقاله آمده است: اغلب در جنگ حملات بر روی اهداف تعیین شده می‌تواند به خسارات جانبی منجر شود. درگیری اورشلیم - واشنگتن بر سر توافق هسته‌ای ایران از این نمونه است.

پیامد این درگیری صدماتی را در میان هم حامیان و هم مخالفان این توافق به همراه دارد.

هنوز چند روز تا راگیری در کنگره درباره‌ی توافق هسته‌ای باقی مانده است اما اکنون زمان آن است تا بر این آسیب وارد شده متمرکز شویم. این تاثیرات ادامه‌دار بدون بررسی رها شده است.

این مقاله می‌افزاید: مدارک و شواهدی توسط روزنامه نیویورک تایمز گردآوری شده است: سناتور چاک شومر که مخالف توافق هسته‌ای است در پایگاه خبری دیلی کوز به عنوان جونده خائن مورد هجوم قرار گرفت.

نماینده نیتا لووی که وی نیز مخالف این توافق است اعلام کرد: به غیرقابل اعتماد بودن، خیانت و حتی پیمان‌شکنی نسبت به ایالات متحده متهم شده است.

جرالد ندلر، نماینده حامی توافق هسته‌ای نیز در صفحه فیسبوکش، کاپو خطاب شد. کاپو، یهودی بود که در جنگ جهانی دوم در اردوگاه مرگ با نازی‌ها همکاری می‌کرد. نویسنده‌ای دیگر نوشت ندلر دستش به خون آغشته است.

این موضوع فقط اختلاف آشکار میان یهودیان آمریکایی یا شکاف بین سازمان‌های یهودی بزرگ مخالف توافق هسته‌ای یا حامی این توافق نیست. آسیب جانبی در تام خطوط مذهبی و نژادی حاکم می‌شود.

این نبرد عمومی بر سر توافق هسته‌ای ایران نه تنها به روابط میان حامیان اسرائیل در ایالات متحده بلکه به روابط دو دولت نیز آسیب وارد می‌کند. این اختلاف در زمانی رخ می‌دهد که اجماع بیش از پیش مورد نیاز است همان‌طور که اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده هفته گذشته درباره‌ چگونگی افزایش امنیت اسرائیل در منطقه پرآشوب سخن گفت.

هم‌چنین برداشتن گام موثر در جهت پایان دادن به تنش‌ها دشواری‌هایی دارد. اما ایجاد صلح و آشتی ضروری است. در نهایت زمانی که گرد و غبار فرو نشیند، توافق هسته‌ای انجام خواهد شد.

زمانی که رئیس‌جمهور اوباما آرای کافی در مجلس سنا را برای حفظ حق وتو در تلاش جمهوری‌خواهان برای خارج کردن توافق هسته‌ای کسب کرد، این نتیجه‌گیری آشکار شد.

در این مقاله آمده است: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با رفتن به کنگره و انتقاد از مذاکرات بین‌المللی هسته‌ای گامی غیردیپلماتیک برداشت و شکست خورد. این مقدار اهانت مستحق جزا بود.

هم‌چنین این مقاله می‌افزاید: پرسشی که نیاز به تعمق بیش‌تر به ویژه در اسرائیل دارد این است که گام بعدی چیست؟

این هفته در فیلادلفیا جان کری، وزیر خارجه آمریکا اقدامات ایالات متحده برای افزایش امنیت اسرائیل و متحدان آمریکا در خلیج فارس را بازگو کرد.

3 میلیارد دلار برای برنامه‌های دفاع موشکی اسرائیل، افزایش بودجه برای سیستم‌های دفاع موشکی نسل بعد، بسته 1.89میلیارد دلاری جنگ افزار کشف توتل‌ها و تکنولوژی نقشه‌ای و نسل بعد جنگنده‌های F35 که سال آینده تولید می‌شود.

کری هم‌چنین اعلام کرد که ممکن است توافق امنیتی جدیدی را با عربستان و امارات متحده عربی به امضا برسد.

در پایان این مقاله آمده است: اسرائیل نباید سرنوشت خود را به حزب جمهوری‌خواه که با احساسات ضد اوبامایی کور شده است گره بزند.

آسیب‌های دو جانبه در نتیجه کشمکش اسرائیل با کابینه اوباما ممکن است ناخواسته بوده باشد اما تصادفی نبود.

کد خبر 306161

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha