سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

ترجمه‌ی عباس تربن: زندگی پر از سوءتفاهم و عدم درک متقابل است.

 دوستت از حرفي كه به او زده‌اي، ناراحت شده و فكر كرده قصد توهين به او داشته‌اي، در صورتي كه تو فقط مي‌خواستي يك شوخي كوچولو با او بكني. خيلي از برداشت‌هاي نادرست اين‌شكلي، با آشنايي به اصول ارتباط‌گيري با ديگران قابل‌رفع است و تازه موجب جلب توجه ديگران مي‌شود. در اين‌جا به چند نكته توجه مي‌كنيم كه كمك مي‌كند ارتباط موفق‌تر و مؤثرتري با اطرافيانمان بگيريم.

سادگي و خلاصه

از به‌کار‌بردن کلمه‌هایی که دیگران را وادار به رجوع به فرهنگ لغت کند، خودداری کن؛ چون بیش‌تر مردم این‌کار را نمی‌کنند! تو می‌توانی از ديگران به‌خاطر سواد پایینشان گله کنی، اما تا وقتی که به‌زبان شنونده‌هایت صحبت نکنی، شنیده نخواهی شد.

در ضمن تا آن‌جا که می‌توانی کوتاه صحبت کن و حرف‌هايت را با جمله‌هاي كوتاه بيان و منتقل كن. اگر كمي دقت كني متوجه خواهي شد كه تعداد خيلي كمي از  به‌یاد‌ماندنی‌ترین عبارت‌‌هاي دنيا، بيش‌تر از يك جمله بوده‌اند.

تصويرش كن

«تو دهنت آب می‌شه، نه تو دستت!»

اين جمله كه در تبليغ اسمارتيز ساخته شده، به‌خاطر تصویری که در ذهن شنونده مي‌سازد، به‌یاد ماندني می‌شود. هركسي بعد از شنيدن اين جمله می‌تواند آن را در ذهنش بسازد و  و در نتیجه حسش کند. با استفاده از اين تكنيك توجه شنونده‌هايت را جلب و تأثير حرف‌هايت را بيش‌تر كن.

راستش را بگو

تأثير حرف‌ها نه فقط به فلسفه‌بافي و قشنگي ظاهرشان، بلكه به اعتبار و درستی‌شان است. آدم‌ها باید حرفت را باور کنند تا آن را بپذیرند.

يك جمله‌ي معروف هست به اين مضمون كه «تو نمی‌توانی همه‌ی آدم‌های همه‌ی دوران‌ها را خر کنی!» بنابراين سعي كن حرف‌هايي كه بر زبان مي‌آوري، از ته دل و غيررياكارانه باشد.

تازگي و آهنگ كلام

بعضی حرف‌ها اگرچه جديد نيستند. اما  تعبیر تازه‌ای از یک ایده و فکر غيرجديد ارائه مي‌دهند. مهم اين است که حس نوعی کشف به مخاطب دست بدهد تا پيش خودش بگويد: «ئه، چه جالب! من هیچ‌وقت این‌طوري به موضوع نگاه نکرده بودم!»

ظاهر حرف‌هاي ما مي‌توانند به‌اندازه‌ي معنا و مفهومشان به‌یاد‌ماندني باشند. مجموعه‌ی به‌هم پیوسته‌ی کلمه‌هایی که با یک حرف مشترک و ثابت شروع می‌شوند به‌یاد ماندنی‌تر از یک‌سری کلمه‌های اتفاقی است كه پشت سرهم رديف شده.

کد خبر 304791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha