همشهری آنلاین: پایگاه خبری الحدث نیوز نوشت: داعش سلاح شیمیایی روی کُردهای عراق و سوریه آزمایش می‌کند.

 داعش سلاح شیمیایی روی کُردهای عراق و سوریه آزمایش می کند

به گزارش ايرنا، این پایگاه خبری افزود: برخی نشانه ها حاکی از آن است که تشکیلات (گروهک تروریستی) داعش در حال توسعه استفاده از سلاح شیمیایی به منظور افزدون آن به دستگاه تهدید و ارعابی است که در اختیار دارد.

این گروه تندرو اخیرا شماری از کارشناسان شیمیایی را به پایگاه های اصلی اش در الرقه سوریه و موصل عراق منتقل کرده است.

سال گذشته یکی از نیروهای 'ارتش آزاد سوریه' فایل هایی را در لپ تاپی به جا مانده در یکی از پایگاه های داعش در شهر إدلب در شمال سوریه پیدا کرد که در بر گیرنده شرح کاملی درباره چگونگی ساخت سلاح های کشنده میکروبی و شیمیایی بود.

از سال گذشته تاکنون بارها مشاهده شده که داعش بطور مکرر گاز سمی کلر علیه ارتش عراق به شیوه بمب های کنار جاده ای بکار برده است؛ این بمب ها حاوی کلر مایع بود که به محض انفجار تبدیل به گاز کلر می شود.

  • استفاده از گاز خردل علیه کُردها

به گفته «هامش دی بریتون» کارشناس بریتانیایی در زمینه اسلحه شیمیایی، میکروبی و هسته ای، این نوع بمب ها کشنده نیست، اما باعث وحشت طرف مقابل می شود. وی بر این باور است که داعش چه بسا اخیرا گاز خردل را که 3 هزار بار از گاز کلر کشنده تر می باشد، علیه پیشمرگه های کُرد عراقی بکار برده است.

وی معتقد است که احتمالا این گروه تندرو پس از آن که سال گذشته انبار شیمیایی المثنی در 72 کیلومتری بغداد را به کنترل خود درآورد، در آنجا به سلاح های شیمیایی باقیمانده از ارتش صدام دست یافته باشد.

حمله شیمایی اخیر به کُردها را روزنامه «دیلی تلگراف» تایید کرده و افزوده که نیروهای آلمانی در حال آموزش نظامیان کُرد در عراق در چارچوب نیروهای ائتلاف بین المللی برای مقابله با حملات شیمیایی هستند.

در گزارش این روزنامه بریتانیایی آمده که داعش چهارشنبه گذشته با توسل به سلاح شیمیایی پیشمرگه های کُرد را در شهرک مخمور در نزدیکی اربیل مورد حمله قرار داده بود.

فرماندهان نظامی آلمانی به دنبال این حمله پیامی فوری برای وزارت دفاع این کشور در برلین فرستادند که دربر گیرنده اطلاعات جمع آوری شده از پیشمرگه های کُرد عراقی، مبنی بر سوختگی بدن برخی از آنان و دچار شدن به تنگی نفس در پی حمله داعش بود.

به گزارش دیلی تلگراف، روز پنجشنبه گذشته شماری از کارشناسان آمریکایی و فرانسوی برای انجام تحقیقاتی درباره حمله شیمایی داعش وارد کردستان عراق شدند و از منطقه مورد هجوم نمونه برداری کردند.

  • حملات شیمیایی علیه کُردها در سوریه

 

به گزارش «سی ان ان» به نقل از مقامات اطلاعاتی و ارتشی آمریکا، آزمایش های انجام شده روی نمونه های به دست آمده از حملات شیمیایی ماه ژوئیه گذشته علیه کُردها در شهر حسکه سوریه نشان می دهد که در آن هنگام از گاز خردل استفاده شده بود.

گزارش های مربوط به حملات شیمیایی داعش، این نگرانی را برای کشورهای غربی به وجود آورده که چه بسا داعش با توسل به سلاح شیمیایی دست به حملاتی در اروپا بزند.

در گزارش های میدانی جمع آوری شده از کُردها آمده است: 'بمب های پرتاب شده توسط داعش، حاوی ماده شیمیایی ناشناخته ای بود که پس از انفجار آن، گاز زرد رنگی با بوی پیاز گندیده به هوا متصاعد شد.'

درباره این حمله، فرماندهی کل نیروهای پیشمرگه عراق طی بیانیه ای اعلام کرده بود که داعش در حملات خود علیه مواضع این نیروها از گلوله های خمپاره ای حاوی مواد شیمیایی استفاده کرده که منجر به سوختگی بدن شماری از پیشمرگه ها شده، افرادی که مواضع آنها در معرض هجوم قرار گرفته بود، از ناحیه گوش و حلق و بینی احساس سوزش کرده، دچار دردهای عضلانی و سرگیجه شدید شده، تمرکز حواس و حرکت را از دست دادند.

گزارش فوق را وزارت دفاع آلمان با استناد به اطلاعات دریافتی از نیروهای خود در کُردستان عراق که تنها 64 کیلومتر از مکان مورد حمله شیمیایی داعش فاصله داشتند، تاکید کرده است.

کارشناسان پیش بینی می کنند که این حملات تنها آزمایشی مقدماتی از سوی داعش بوده و اکنون این نگرانی وجود دارد که این تشکیلات تندرو بتواند در زمینه توسعه سلاح های شیمیایی و استفاده از آن به ویژه به صورت بمب های دست ساز، پیشرفت های سریعی را محقق سازد.

حدود 2 سال پیش بود که کشورهای غربی - عربی به ویژه آمریکا با اعلام اخبار نادرست در استفاده ارتش سوریه از سلاح های شیمیایی علیه تروریست ها، درصدد حمله به این کشور درآمدند که قبل از حمله غربی ها به سوریه، سران این کشور اعلام کردند که تمامی مواد شیمیایی خود را در اختیار سازمان ملل قرار می دهند و این درحالی بود که کشورهای غربی مطمئن بودند که تروریست ها از سلاح های شیمیایی در سوریه استفاده کرده اند نه حکومت سوریه، زیرا کشورهای غربی به ویژه آلمان تولید کننده اصلی مواد و بمب های شیمیایی در جهان هستند و این مواد را آنها در اختیار تروریست های داعش قرار داده بودند.

کشورهای غربی به ویژه آلمان در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز انواع مواد شیمیایی را برای هدف قرار دادن رزمندگان ایرانی در اختیار رژیم صدام قرار دادند.

کد خبر 304309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha