همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی، آخرین مواضع ایران را در حوزه سیاست‌ خارجی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا در نشست 11 شهریور حسینی با خبرنگاران، وی با اشاره به گزارش اخیر محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: این گزارش موفقیت دیگری برای دیپلماسی هسته‌‌ای کشورمان به شمار می‌رود و بار دیگر حقانیت جمهوری اسلامی ایران در مواضع کشور را برای همگان به اثبات رساند.

حسینی با بیان اینکه این همکاری‌ها و نتایج آن نشان داد همانگونه که ایران در دفاع از حق ملت ایران صادقانه و قاطعانه عمل می کند در رفع ابهامات و پاسخ به سوالات نیز صادق و قاطع عمل می‌کند، اظهار داشت: امیدواریم این روندی که با حسن نیت ایران آغاز شد و ادامه یافت به شکل مطلوبی کامل شود و پرونده هسته‌‌ای ایران از شورای امنیت به آژانس بازگردد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری که به اظهارات اخیر البرادعی مبنی بر اینکه توافقات ایران و آژانس آخرین فرصت برای تهران است اشاره کرد گفت: ایران همواره از فرصت‌ها به خوبی استفاده کرده و طرح هایی را که برای استفاده از این فرصت‌ها داشته است نشان داده که ثمربخش می‌باشد.

صدور قطعنامه دیگر، تجدیدنظر ما در همکاری با آژانس را در پی دارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات سلطانیه، نماینده ایران در آژانس مبنی بر اینکه همکاری ما با آژانس به پایان رسیده است اظهار داشت: این نقل قول از سلطانیه دقیق نیست، همکاری‌های ما با آژانس ادامه خواهد یافت چنانچه قطعنامه جدیدی از سوی شورای امنیت صادر شود ما در همکاری با آژانس تجدید نظر می کنیم و گزینه های مختلفی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص گزارش اخیر البرادعی و درخواست اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران گفت: در گذشته نیز اجرای پروتکل داوطلبانه بود و اجرای آن نیاز به مصوبه مجلس دارد.

حسینی ادامه داد: مجلس مصوبه دیگری را گذرانده است که تا زمانی که بررسی پرونده هسته‌‌ای کشورمان به آژانس بازنگردد هیچ اقدام داوطلبانه‌ای را نخواهیم داشت.

مخالفت‌های بوش که نکته جدیدی نیست

سخنگوی وزارت خارجه درمورد کارشکنی‌های اخیر واشنگتن و اظهارات بوش در خصوص مخالفت با توافق ایران و آژانس گفت: مواضع بوش و مخالفت آمریکایی ها نکته جدیدی نیست؛ از گذشته نیز انتظار آن می‌رفت، ما بدون توجه به این مواضع اقدامات اصولی خود را به پیش می‌بریم.

روس‌ها گفتند در تکمیل پروژه بوشهر جدی هستند

وی در خصوص خبرهایی مبنی بر اینکه ایران به دلیل تعلل‌های روسیه قرار است آن را از پروژه تکمیل نیروگاه بوشهر کنار بگذارد گفت: در حاشیه اجلاس شانگهای پوتین، رییس جمهور روسیه به رییس جمهور کشورمان اعلام کرد که نسبت به تکمیل این پروژه جدی هستند.

هولوکاست هسته‌ای توسط آمریکا در ژاپن رخ داد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات اخیر بوش و محکوم کردن ایران به راه انداختن هولوکاست هسته‌ای در منطقه گفت هولوکاست یا نسل کشی هسته‌‌ای توسط آمریکایی‌ها در هیروشیما و ناگازاکی رخ داد، و این سابقه سیاه تاریخی در پرونده آمریکا ثبت است، ایران بارها اعلام کرده که هیچ تهاجمی به کشور دیگر نداشته است بلکه قربانی عملیاتی تروریستی و جنگ تحمیلی بوده است که تحت حمایت آمریکا شکل گرفت.

آمریکا اگر منصف باشد رویکردش را تغییر می‌دهد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات برخی مقامات غربی مبنی بر اینکه دسترسی ایران به انرژی هسته‌ای حتی صلح آمیز غیرقابل قبول است و آینده روابط ایران با کشورها گفت: به برخی از این اظهار نظرها نمی‌توان اعتنا کرد؛ تنها اظهار نظر مشخصی از سوی یکی از مسئولین آمریکایی مطرح شد مبنی بر اینکه واقعیت های موجود روند منطقی همکاری‌های میان و آژانس و گزارش غنی و تخصصی آژانس هیچ تاثیری در تغییر رویکرد آمریکایی‌ها ندارد و این نشان می‌دهد که این رویکرد کاملا به دور از منطق و واقعیات است. در حالی که اگر منصف باشند این همکاری‌ها و مبانی فنی و حقوقی موجود حتما باید تغییری را در رویکرد آنها ایجاد کند.

اجلاس نهضت وزرای عدم تعهد؛ 12 شهریور در تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اجلاس نهضت وزرای عدم تعهد که فردا و پس فردا در تهران انجام می‌شود گفت: بیش از صد هیات به صورت قطعی در این اجلاس شرکت می‌کنند که 56 کشور در سطح وزیر هستند، همچنین این اجلاس توسط احمدی نژاد، رییس جمهور کشورمان افتتاح می شود و وزرای خارجه کوبا به عنوان رییس نهضت عدم تعهد و ایران به عنوان میزبان و رییس نشست در افتتاحیه سخنرانی خواهند کرد.

17 شهریور؛ اجلاس مقدماتی نشست وزرای خارجه همسایگان عراق

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایگان عراق اظهار داشت: طبق اظهارات مقامات عراقی 17 و 18 شهریورماه اجلاسی در سطح کارشناسی برگزار می شود که اجلاس مقدماتی برای نشست وزرای خارجه می باشد.

حسینی در خصوص سطح شرکت ایران در این اجلاس گفت: سطح شرکت را پس از آنکه مشخص شد اعلام می‌کنیم.

فشارهای آمریکا خارج از چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل است

وی در خصوص فشارهای آمریکا بر امارات برای تحریم برخی کالاهای ایرانی اظهار داشت: تلاش آمریکایی‌ها در این خصوص نیز در راستای سیاست‌های فراقانونی و خارج از چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل است؛ آنها کشورهای دیگر را تحت فشار قرار می دهند تا از حجم مبادلات و مناسباتشان با ایران بکاهند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات ممکن است تحت تاثیر فشارها تصمیماتی اتخاذ شود که لازم است شرایط منطقه و شرایطی که در آن به سر می بریم همچنین تلاش‌هایی که آمریکایی ها انجام می دهند را مورد توجه قرار دهیم.

دعوت از گروه‌های فلسطینی به ایران

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص دعوت ایران از رهبران گروه‌های فلسطینی برای سفر به ایران و جزییات طرح پیشنهادی ایران در خصوص مسایل فلسطین و لبنان گفت: دعوت‌هایی که از گروه‌های مختلف فلسطینی می‌شود و دیدارهای در خارجه از کشور صورت می گیرد یک هدف عمده دارد و دعوت آنها به وحدت، تفاهم و انجام مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران به خاطر روابط مناسب و خوبی که با گروه های مختلف فلسطینی دارد از این نفوذ معمولا استفاده کرده تا اختلاف نظرات بین آنها را به حداقل برساند و دائما موضوع خطر رژیم صهیونیستی را به آنها یادآورد شود. وی ادامه داد: زمان دقیق این سفر هنوز مشخص نیست و اعلام خواهیم کرد.

پذیرش سفیر از سوی کانادا روند طولانی را طی می‌کند

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص روند کندی که پذیرش سفیر ایران در کانادا سپری می کند اظهار داشت: معمولا پذیرش سفیر از سوی کانادا روند طولانی را طی می کند.

حکم جدیدی نیست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص معرفی گروه رجوی به اینترپل و اینکه آیا این امر موفقیتی برای ایران نیست اظهار داشت: ما در گفت‌وگوها در عراق تشکیل کمیته امنیتی را مورد تاکید قرار دادیم، این مساله اینترپل حکم جدیدی نیست، در سال 2006 صادر شد و مورد تایید اینترپل قرار گرفت و امسال نیز مانند سالهای گذشته تجدید شد.

کد خبر 30388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز