همشهری آنلاین: هزاران پناهجو در جزیره کوچک کوش در یونان در شرایط پرهرج‌ و ‌مرج و نامناسبی گیر افتاده‌‌اند. شهردار این جزیره نسبت به خونریزی و خشونت هشدار داده است.

تراژدی پناهجویان در یک جزیره یونان

به گزارش دويچه وله، گئورگوس کریتسیس، شهردار جزیره کوش، نامه‌ای سرگشاده خطاب به دولت یونان نوشته که در آن نسبت به خطرات حضور هزاران پناهجو در این محل با کمترین امکانات هشدار داده شده است.

هفت هزار پناهجو به جمعیت ۳۰هزار نفری جزیره کوس افزوده شده‌اند. کریتسیس نوشته که رسیدگی به این افراد از عهده مقامات جزیره خارج است. صدها آواره و پناهجو همه روزه از کرانه‌های ترکیه که چندان دور از آنجا نیست، به جزایر یونانی می‌آیند.

سازمان‌های امدادی، دولت یونان و مردم یونان هیچ امکانی برای پذیرش و نگاهداری این عده ندارند. مشابه چنین وضعیتی در جزایر دیگر در شرق "آوگیاس" نیز دیده می‌شود.

این عده در یک استادیوم کوچک اسکان داده‌‌‌‌ شده‌اند که کمترین امکانات زیستی و بهداشتی را داراست.

در این ورزشگاه همه روزه بین پلیس و پناهجویان نزاع و زد و خورد در می‌گیرد. ماموران پلیس با باتوم به مصاف پناهجویان می‌روند و جلوی خروج آنها از ورزشگاه را با سیلندر اطفای آتش می‌گیرند.

بیشتر کسانی که در ورزشگاه محبوس شده‌اند، آوارگان سوری و افغان هستند. آنها از کرانه‌های ترکیه خود را به جزیره کوش رسانده‌اند و پیش از فرستاده شدن به ورزشگاه، هفته‌ها در خیابان‌ها و پارک‌های جزیره خوابیده‌اند.

پلیس جزیره می‌گوید ناآرامی‌ وقتی بروز کرد که پناهجویان برای ثبت ‌نام خود به یک پاسگاه ریختند. پس از آن قرار شد که امر ثبت نام از آنها در ورزشگاه صورت گیرد.

اما روز دوشنبه ۱۰ اوت، فیلمی از وضعیت این جزیره منتشر شده که سیلی زدن یک مامور پلیس به یک متقاضی پناهندگی را نشان می‌دهد. پناهنده مزبور به این دلیل سیلی خورده که بیش از حد به پاسگاه پلیس نزدیک شده بود.

کلاودیا روت، نایب‌‌رئیس مجلس آلمان که سفری دو روزه به این جزیره کرده می‌گوید در جزیره انبوهی از پناهجو بدون امکانات لازم زیستی در هم می‌لولند.

خانم روت روز سه‌شنبه (۱۱ اوت/۲۰مرداد) پس از گفت‌وگو با مسئولان محلی، امدادگران و پناهجویان حاضر در جزیره کوش گفت اینجا برای پناهجویان مانند جهنم روی زمین است. روت در توضیح شرایط ضد انسانی پناهجویان یادآوری کرد: «تنها دو توالت برای صدها آدم در این محل هست... چیزی برای خوردن نیست.»

خانم روت از دولت یونان خواسته به رغم دست و پنجه نرم کردن با بحران مالی، برای تامین نیازمندی‌های اولیه این آوارگان بکوشد. او می‌گوید اتحادیه اروپا هم باید تا می‌تواند برای برون‌رفت از این وضعیت کمک کند.

نایب‌رئیس مجلس آلمان انتقاد کرده که پناهجویان حاضر در کوش هیچگونه تامینی در این جزیره ندارند. او به نبود کمک‌های اولیه، آب، غذا، سرپناه و مایحتاج دارویی اشاره کرده است. به گفته خانم روت، نیروهای داوطلب کمک، دیگر از پا افتاده‌اند، هیچ کس پاسخگوی چنین وضعیتی نیست و هر کس، این وظیفه را به دیگری احاله می‌دهد.

گزارشگران حاضر در محل می‌گویند پناهجویانی که در جزیره "کوش" محبوس شده‌اند، صبح سه‌شنبه در لنگرگاه اصلی جزیره جمع شده و خواستار ترک آنجا و فراهم شدن امکان رفتن به کشورهای دیگر اروپایی شده‌اند.

الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان هفته گذشته از اتحادیه اروپا درخواست کمک کرده و گفته بود که کشورش توان پاسخگویی به مهاجران را ندارد. سازمان ملل می‌گوید از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۱۲۴هزار پناهجو وارد یونان شده‌اند.

کد خبر 303725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha