چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

پس از چندین روز کشمکش میان پناهجویان و دولت مجارستان، در نهایت هزاران نفر از آنها اجازه پیدا کردند سوار بر قطار از مرز این کشور خارج شوند و به اتریش و آلمان بروند.

پناهجویان

صبح ديروز دولت آلمان اعلام كرد بيش از هزار و 400پناهجو سوار بر قطار وارد مونيخ شده‌اند. قرار است اين پناهجويان با اتوبوس به كمپ‌هايي كه براي اسكان آنها آماده شده منتقل شوند تا روند قانوني ثبت ورود اين افراد در اين كمپ‌ها دنبال شود. طبق اعلام مقام‌هاي آلماني، اغلب اين افراد تبعه سوريه، افغانستان و اريتره هستند.

پليس اتريش نيز اعلام كرد 3هزار و 650پناهجو در شامگاه دوشنبه وارد وين پايتخت اين كشور شده‌اند. با وجود اينكه دولت مجارستان روز دوشنبه اجازه حركت به 4قطار حامل پناهجويان را داده بود، روز گذشته ايستگاه مركزي بوداپست را تعطيل كرد «تا بتواند بار ديگر اوضاع را تحت كنترل درآورد». اين ايستگاه محل تجمع پناهجوياني است كه توانسته‌اند به هر ترتيب از مرز حفاظت شده مجارستان و صربستان رد شوند و خود را به پايتخت برسانند.

آلمان طي روزهاي اخير اعلام كرده آوارگاني كه از جنگ و درگيري در سوريه گريخته و راهي اروپا شده‌اند از «قانون دوبلين» مستثني هستند و مي‌توانند بدون طي تشريفات قانوني وارد آلمان شوند؛ اقدامي كه با انتقاد شديد دولت مجارستان روبه‌رو بوده است. زولتان كواكس سخنگوي دولت مجارستان از دولت آلمان خواست به قوانين مهاجرتي اتحاديه اروپا پايبند باشد. به‌گفته او اين اقدام آلمان «روند مهاجرت غيرقانوني را افزايش خواهد داد».

طبق قانون دوبلين، افرادي كه خواهان دريافت پناهندگي هستند بايد بلافاصله پس از رسيدن به نخستين كشور عضو اتحاديه اروپا درخواست خود را ثبت كنند و در همان كشور باقي بمانند تا روند بررسي پرونده آنها طي شود. طي هفته‌هاي اخير، پناهجوياني كه از طريق خاك يونان وارد اروپا شده‌اند در اين كشور درخواست پناهندگي نكرده‌اند و به جاي آن راهي مقدونيه و سپس صربستان شده‌اند تا خود را به مجارستان و درنهايت اتريش و آلمان برسانند. مقام‌هاي مجارستان اعلام كرده‌اند برخي از افرادي كه به‌عنوان پناهجو وارد خاك اين كشور شده‌اند شرايط لازم براي دريافت پناهندگي را ندارند و اين كشور قصد دارد قوانين اتحاديه اروپا را به‌طور كامل اجرا كند و مانع ورود اين افراد شود.

هفته گذشته آنگلا مركل، صدراعظم آلمان، از كشورهاي اروپايي خواسته بود به وظيفه خود در قبال آوارگان جنگ عمل كنند و آنها نيز بخشي از اين پناهجويان را بپذيرند. دولت آلمان اعلام كرده پيش‌بيني مي‌كند تا پايان سال‌جاري ميلادي 800هزار پناهجو وارد اين كشور شوند.

طي سال‌جاري ميلادي بيش از 350هزار نفر از درگيري و فقر در كشورهاي خاورميانه، آفريقا و آسيا فرار كرده‌اند و خود را به اروپا رسانده‌اند. طبق اعلام مسئولان اتحاديه اروپا تنها طي‌ماه گذشته بيش از 107هزار پناهجو وارد اروپا شده‌اند.

کد خبر 305831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha