دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

آخرین دور از مذاکرات دولت یونان و رهبران حوزه یورو که بدون وقفه به‌مدت ۱۷ ساعت ادامه داشت، صبح دیروز به ثمر نشست و در نهایت دوطرف پس از ۵‌ماه بر سر طرح نجات مالی سوم یونان به نتیجه رسیدند.

اروپایی‌ها و صندوق بین‌المللی پول در نهایت نخست‌وزیر یونان را مجبور کردند اصلاحات سخت اقتصادی را بپذ

با پايان يافتن جلسه‌اي كه روز يكشنبه آغاز شده بود و تا صبح دوشنبه ادامه داشت، دونالد تاسك رئيس شوراي اروپا اعلام كرد سران 19عضو اتحاديه اروپا به اتفاق آرا بر سر طرح اقتصادي جديد براي يونان به توافق رسيده‌اند. توافق به‌دست آمده در پي اولتيماتوم آلمان و فرانسه به‌عنوان طلبكاران اصلي يونان و همچنين فشارهاي بانك مركزي اروپا و صندوق بين‌المللي پول به‌عنوان ديگر طلبكاران اين كشور به‌دست آمد. در پي رسيدن به توافق، ژان كلود جانكر، رئيس كميسيون اروپا كه بازوي اجرايي اتحاديه اروپا به شمار مي‌رود، اعلام كرد: «خروج يونان از حوزه يورو ديگر منتفي است.»

براساس توافق به‌دست آمده، دولت يونان پذيرفت يكسري اصلاحات اقتصادي را «بدون اتلاف وقت» تا روز چهارشنبه به اجرا برساند تا روند اعطاي كمك مالي جديد به اين كشور به مبلغ 82تا 86ميليارد يورو آغاز شود. طرح اقتصادي جديد سختگيرانه‌ترين برنامه نظارت اقتصادي خواهد بود كه اتحاديه اروپا در مورد يكي از اعضاي خود به اجرا مي‌گذارد. براساس اين طرح دولت يونان همچنين پذيرفته كه با فروش دارايي‌هاي خود و تشكيل يك صندوق اعتباري ويژه در يونان، مبلغ 50ميليارد يورو وارد اين صندوق كند.

نيمي از اين مبلغ بلافاصله براي تأمين اعتبار مورد نياز بانك‌هاي يونان استفاده مي‌شود كه اكنون 2هفته است در تعطيلي به‌سرمي‌برند. تعطيلي بانك‌ها از سوي دولت با هدف جلوگيري از خروج پول توسط مردم انجام گرفته است. نيمي ديگر نيز با هدف سرمايه‌گذاري در يونان و تحت نظارت صندوق بين‌المللي پول و يكي از نهادهاي مالي زيرمجموعه كميسيون اروپا هزينه خواهد شد.

  • تعهدات يونان

توافق به‌دست آمده نكاتي كلي را مطرح مي‌كند و سرآغاز مذاكرات جديد بين دوطرف براي رسيدن به جزئيات است. براساس مفاد اين توافق، نخست‌وزير يونان متعهد شده كه تا فردا يكسري اقدامات فوري انجام دهد؛ اصلاح نظام پرداخت حقوق، آزادسازي اقتصادي شامل افزايش ساعات كاري با اضافه كردن يكشنبه به‌عنوان روز كاري و همچنين راه‌اندازي مجدد حرفه‌هاي تعطيل شده، خصوصي‌سازي‌ شبكه توزيع برق، انجام اصلاحات مشخص شده در بازار يونان و به تصويب رساندن يكسري قوانين اصلاحي تعيين شده از سوي اروپا در پارلمان اين كشور. سيپراس همچنين متعهد شده سازوكارهايي كه پيش از اين در قالب سياست‌هاي رياضتي پيشين براي يونان درنظر گرفته شده بود را بازگرداند. تمام مراحل ذكر شده به همراه اصلاحاتي كه طي سال‌هاي آتي انجام خواهد شد با نظارت صندوق بين‌المللي پول و كميسيون اروپا پيش خواهد رفت.

آلكسي سيپراس نخست‌وزير يونان كه به اعتقاد بسياري بالاخره مجبور شد غرور خود را بشكند و شرايط سخت اروپايي‌ها را بپذيرد، ضمن تأكيد بر ماندن يونان در حوزه يورو گفت: «توافق سختي است اما به هر حال برخلاف خواسته طلبكاران مان، مانع خروج سرمايه‌هاي دولت از كشور شديم؛ ما جلوي ايجاد شرايطي كه مي‌توانست به اختناق اقتصادي و فروپاشي سيستم بانكي يونان منتهي شود را گرفتيم.»

سيپراس و چپ‌هاي يونان در انتخابات‌ماه ژانويه امسال موفق شده بودند با شعارهاي ضدرياضتي و وعده پايان دادن به شرايط سخت اقتصادي حاكم بر اين كشور به قدرت برسند. پس از پايان جلسه ديروز ديگر از سخنان هيجاني هفته‌ها و ماه‌هاي اخير سيپراس خبري نبود. او به خبرنگاران گفت با وضعيت دشواري روبه‌رو بوده و بايد تصميم‌هاي سختي مي‌گرفته است. به عقيده او توافق به‌دست آمده به يونان اجازه مي‌دهد بار ديگر روي پاي خود بايستد.

  • رشد بازارهاي مالي اروپا

در پي توافق ميان يونان و وام‌دهندگان بين‌المللي‌اش، بازارهاي اقتصادي اروپا بلافاصله عكس‌العمل نشان دادند و با رشد خوبي مواجه شدند. صبح ديروز شاخص Dax‌ آلمان 4.1 درصد و شاخص FTSE100 لندن حدود يك درصد رشد نشان دادند. علاوه بر عكس‌العمل مثبت بازارهاي آلمان و انگليس، شاخص CAC‌ فرانسه نيز با 2/2درصد بيشترين رشد را نشان داد.

 

کد خبر 300962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha