نخست‌وزیر یونان شامگاه پنجشنبه استعفا کرد تا راه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور هموار کند و یونانی‌ها را برای سومین‌بار طی ۸‌ماه به پای صندوق‌های رأی بفرستد.

سیپراس

 الكسيس سيپراس 41 ساله از حزب چپگراي سيريزا در نطقي تلويزيوني ضمن اعلام كناره‌گيري از پست نخست‌وزيري يونان و انحلال پارلمان اين كشور گفت: اختيار سياسي كه مردم يونان در انتخابات 25ژانويه به او و حزبش داده‌اند در شرايط كنوني ديگر از بين رفته و يوناني‌ها بايد بتوانند بار ديگر نظرشان را بيان كنند.

سيپراس چپگرا كه با شعار پايان دادن به سياست‌هاي رياضتي اروپا در انتخابات ژانويه پيروز شد، در نطق تلويزيوني‌اش ناكامي در پيشبرد برنامه‌هايش را پذيرفت و خطاب به مردم يونان گفت: «مي‌خواهم با شما صادقانه صحبت كنم؛ ما به قول و قراري كه قبل از انتخابات ژانويه گذاشته بوديم، نرسيديم.» ماجراي بحران اقتصادي يونان و بدهي‌هاي سنگين اين كشور در پي بحران اقتصادي 2008 اروپا آغاز شد.

يوناني‌ها نتوانستند از اين بحران خارج شوند و به اخذ وام از كشورهاي اروپايي، بانك مركزي اروپا و صندوق بين‌المللي پول روي آوردند. در برابر، دولت يونان مجبور شد سياست‌هاي رياضتي سختي را در پيش بگيرد. سيپراس اما در برابر اروپايي‌ها ايستاد و حتي آنها را به خروج از حوزه پولي يورو تهديد كرد. كشمكش ميان دولت جديد يونان و طرف‌هاي اروپايي طي 5ماه، در نهايت به كوتاه آمدن يوناني‌ها و تن دادن به اصلاحات اداري و اقتصادي مورد نظر اتحاديه اروپا در قبال دريافت يك بسته جديد حمايتي شامل 86ميليارد يورو كمك مالي منتهي شد.

پيش از آن، سيپراس براي رد پيشنهاد اروپايي‌ها به برگزاري يك همه‌پرسي در يونان متوسل شده بود؛ همه‌پرسي كه در آن نزديك به 62درصد مردم در حمايت از او، به پيشنهاد اتحاديه اروپا «نه» گفتند. با اين حال، پس از مذاكرات فشرده، دولت مجبور شد طرح اروپا را بپذيرد اما در تصويب آن در پارلمان با مشكل جدي مواجه شد. يك‌سوم 149نماينده‌اي كه حزب سيريزا در پارلمان دارد، در رأي‌گيري هفته گذشته عليه خواست سيپراس رأي دادند و به‌عبارت ديگر در برابر نخست‌وزير «شورش» كردند. روزگذشته نمايندگان شورشي اعلام كردند از سيريزا جدا شده و حزب جديدي به نام «اتحاد مردمي» را تاسيس كرده‌اند. اميد سيپراس بار ديگر به انتخابات‌ماه آينده است تا با شكل دادن تركيب جديدي از نمايندگان در پارلمان دوباره بتواند به قدرت برسد. او در نطق تلويزيوني‌اش با اشاره به مصرع شعري از ناظم حكمت، شاعر تركيه‌اي تبار، با اين مضمون كه «زيباترين روزهايمان را هنوز زندگي نكرده‌ايم» سعي كرد مردم يونان را همچنان اميدوار نگه دارد.

کد خبر 304570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha