همشهری آنلاین: انتخابات پارلمانی زودهنگام یونان با پیروزی حزب چپ گرای سیریزا به رهبری الکسیس سیپراس به پایان رسید. در این انتخابات که یکشنبه، بیستم سپتامبر برگزار شد، این حزب توانست بیش از ۳۵ درصد آرای رای دهندگان را از آن خود کند.

سیپراس بار دیگر نخست وزیر یونان می شود

به گزارش يورونيوز، به این ترتیب، حزب سیریزا صاحب ۱۴۵ کرسی از کرسی های پارلمان آیندۀ این کشور می شود. حزب ملی گرای «یونانی های مستقل» که قرار است در دولت آینده با الکسیس سیپراس ائتلاف کند، توانست در این دوره، ۱۰ نماینده به مجلس بفرستد و با پیوستن به حزب سیریزا، امکان کسب اکثریت مجلس را برای الکسیس سیپراس فراهم کرد.

رهبر حزب سیریزا که در جریان مبارزات انتخاباتی از مردم یونان خواسته بود شانس دومی به وی بدهند، پس از این پیروزی گفت: «این دوره[دولت] پیروزی مردم است. ما مبارزۀ سخت و دشواری را پشت سرگذاشتیم و امروز به من ثابت شد که حق داشتم چرا که مردم یونان به من اختیار دادند تا به مبارزه در داخل و خارج کشور ادامه بدهم.»

الکسیس سیپراس در دولت قبلی تنها به مدت هفت ماه سکان هدایت این کشور را به عهده داشت.

وی با بیان اینکه رای مردم یونان یک پیام روشن برای همگان بود، گفت: «اختیار [تشکیل دولت جدید] که مردم یونان امروز به ما دادند، پیام شفافی در خود داشت. آنها می خواهند از شر دنیای فاسدی که طی سالهای اخیر بر این کشور حکومت کرده است، خلاص شوند.»

نخست وزیر یونان اعلام کرده است کار خود را از روز دوشنبه و با اعلام دولت آغاز می کند و به رای دهندگان قول داده است برای رشد این کشور، طی چهار سال دورۀ نخست وزیری، سخت کار کند.

  • یونان خود را برای یک دولت ائتلافی آماده می کند

در همين حال پانوس کامنوس رهبر حزب دست راستی یونانی های مستقل اعلام کرد که حزب وی که 3.7 درصد آرای انتخابات یکشنبه را بدست آورده با حزب پیروز سیریزا برای یک ائتلاف متحد خواهد شد.

به گزارش ايرنا، خبرگزاری قطر دوشبه از آتن گزارش داد که کامنوس گفت : در کنار هم، ما کرسی های کافی در مجلس برای ایجاد یک اکثریت خواهیم داشت.

در انتخابات روز گذشته یونان که یک ماه پس از استعفای الکسیس سپراس نخست وزیر آن کشور برگزار شد حزب سریزا به پیروزی رسید.

پس از قرائت 50 درصد آراء این حزب موفق شده است 35.5 آراء مردم یونان را بدست آورد.

سپراس در اظهاراتی خطاب به مردم گفت: این نتیجه به سریزا تعلق ندارد. نتیجه انتخابات مال طبقه کارگر این کشور است. مردمانی که برای فردای بهتر تلاش می کنند و رویای فردای بهتری را دارند.

برنده انتخابات پارلمانی دیروز یونان گفت: این مهم چیزی است که ما با کار شدید به آن دست خواهیم یافت.

بنابراین گزارش این درصد آرا تعداد 145 کرسی را در اختیار حزب سریزا قرار می دهد که با ائتلاف با 'یونانی های مستقل' اکثریت مجلس با آنان خواهد بود.

یونان بدهی های مالی زیادی به اتحادیه اروپا و وام دهندگان بین المللی دارد و به همین منظور برای پرداخت بدهی ها و کسب وام جدید با وام دهندگان بین المللی از هفت ماه پیش وارد گفت و گو شده بود.

سپراس که چپ گرا است موضع سختی در قبال این مذاکرات اتخاذ کرده بود اما در آخرین گفت و گو ها تغییراتی در مواضع خود داد و برای کسب نظر مردم دست به استعفا زد تا مردم با انتخاب خود مسیر را مشخص کند.

یونان اکنون منتظر یک وام 86 میلیارد یورویی از اتحادیه اروپا است و براساس این گزارش مردم 'سپپراس' را باردیگر انتخاب کردند.

  • اولاند: پیروزی سیپراس در یونان پیام مهمی برای احزاب چپ اروپا دارد

فرانسوآ اولاند رئیس جمهوری فرانسه با تبریک پیروزی «الکسیس سیپراس» در انتخابات یونان، این امر را حاوی پیامی مهم برای احزاب چپ دانست.

به گزارش روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، اولاند که هم اکنون در مراکش به سر می برد با تبریک 'پیروزی بزرگتر از پیش بینی ها'ی نخست وزیر یونان در انتخابات پارلمانی، گفت:' به نظر می رسد او بتواند اکثریت غالب را در پارلمان در اختیار داشته باشد.'

وی افزود: این پیروزی مهمی برای حزب «سی ریزا»، چیپراس و یونان است که به زودی وارد دوران ثبات خواهد شد.
رئیس جمهوری فرانسه افزود: پیروزی سیریزا در انتخابات روز یکشنبه پیامی برای احزاب چپ اروپایی دارد. حزب چپ با این نتیجه تعلق خود را به 'ارزش های (اروپا)' و نیز واقع گرایی نشان داد.

اولاند با اشاره به شکست حزب «اتحاد مردمی» که در پی اختلاف نظرها در مورد رویکرد کلی نخست وزیر یونان از حزب سی ریزا جدا شد، پیروزی سیپراس را «پیامی از سوی چپ به چپ های دیگر» دانست.

وی با این اظهارات تلویحا به حزب سوسیالیست و اقدامات اخیر برخی از اعضای این گروه در حمایت از چپ های تندرو یونان اشاره داشت.

«آرنو مونتبورگ» وزیر دارایی سابق فرانسه که به دلیل انتقاداتش از دنباله روی دولت اولاند از سیاست ریاضت اقتصادی تحمیلی آلمان از کابینه کنار گذاشته شد، به تازگی «یانیس واروفاکیس» وزیر دارایی سابق یونان را به جشن سنتی سوسیالیست ها موسوم به « جشن رز» دعوت کرد.

واروفاکیس پس از رای منفی مردم یونان به شرایط وام دهندگان بین المللی برای بازپرداخت بدهی های این کشور، در اواسط تیرماه در اقدامی پیش بینی نشده از سمت خود استعفا کرد.

واروفاکیس معتقد بود، بسته سوم کمک مالی یونان به معنای «تسلیم» شدن آتن در برابر بستانکاران بین المللی است که می تواند اقتصاد یونان را نابود کند.

براساس گزارش وزارت کشور یونان حزب چپ سی ریزا با شمارش 50 درصد کل آرا برنده انتخابات عمومی شد.

این حزب با اختصاص 35 درصد کل آرا تعداد 154 کرسی پارلمان را کسب کرده است و باید حداقل با یکی از احزاب دیگر یونان برای تشکیل دولت ائتلافی همکاری کند.

  • تبریک پوتین برای پیروزی حزب سی ریزا در یونان

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، پیروزی حزب چپگرای «سی ریزا» در انتخابات عمومی روز گذشته یونان را به «الکسیس سیپراس» رییس این حزب و نخست وزیر مستفعی این کشور تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ کرملین روز دوشنبه طی بیانیه ای اعلام کرد: پوتین امروز در تلگرامی ضمن تبریک به سیپراس، نسبت به تداوم گفت و گوی سازنده و فعالیت مشترک برای تقویت همکاری متقابل و سودمند روسیه و یونان در آینده، ابراز امیدواری کرد.

کد خبر 308021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha