همشهری آنلاین: ادامه بحران مالی یونان پس از گذشت پنج سال باعث شده است ۸۹ درصد مردم این کشور از آینده خود و سرزمین شان ناامید شوند.

 تداوم بحران مالی یونان و ناامیدی ۸۹ درصد مردم از آینده خود

به گزارش ایرنا، براساس آخرین نظرسنجی به عمل آمده توسط موسسه نظرسنجی' نظارت بر روند اوضاع اجتماعی و اقتصادی کشور' که روز یکشنبه در روزنامه یونانی زبان ' تو ویما' به چاپ رسیده است، 89 درصد مردم اعلام کرده اند از روند اوضاع اقتصادی کشور و آینده خود ناامید هستند.

براساس همین نظرسنجی، 86 درصد مردم اقدامات دولت را ناکافی و فعالیت ها برای خروج کشور از بحران مالی را غلط ارزیابی می کنند و براین باورند که ادامه چنین سیاستی نه تنها کشور را از بحران مالی نجات نخواهد داد، بلکه هر روز بر دامنه آن می افزاید.

ادامه سیاست ریاضت اقتصادی در کشور توسط دولت چپگرای یونان براساس خواسته های وام دهندگان باعث شده که محبوبیت این حزب همچون حزب های راستگرای و محافظه کار و وابسته نظام سرمایه داری پیشین، ظرف مدت کوتاهی به شدت کاهش یابد.

مردم یونان به امید رهایی از ادامه سیاست ریاضت اقتصادی در کشور پس از 30 سال با یک چرخش 180 درجه ای به نشانه مخالفت با ادامه سیاست های ریاضت اقتصادی در کشور، برای نخستین بار به یک حزب چپگرا در این کشور رای دادند. اما ادامه سیاست ریاضت اقتصادی توسط دولت چپگرای سیریزا و در واقع ادامه سیاست دولت های قبلی و اطاعت از اتحادیه اروپا و وام دهندگان خارجی، باعث شد که مردم نسبت به عملکرد دولت جدید نیز معترض شوند و اکنون محبوبیت حزب حاکم یونان و ' الکسیس سیپراس' رئیس این حزب ظرف مدت کوتاهی نزد مردم از 35 درصد به 22 درصد برسد.

براساس گزارش اداره آمار یونان، طی مدت 5 سال گذشته حقوق بازنشستگی شهروندان یونانی 45 درصد کاهش یافته، میزان بیکاری از هشت درصد به 27 درصد رسیده و تعداد یک میلیون و 400 هزار نفر از شهروندان این کشور اکنون بیکار هستند.

بر اثر افزایش میزان بیکاری، کاهش حقوق بازنشستگان، افزایش قیمت اجناس و افزایش بی رویه مالیات ها طی این مدت، بازار یونان با رکود بی سابقه ای روبرو شده و تعداد 350 هزار کسبه و شرکت ورشکست و تعطیل شده است.

یونانیان براین باور هستند که یکی از علت های اصلی بحران مالی، دخالت اتحادیه اروپا و وام دهندگان خارجی در امور اقتصادی کشورشان و اطاعت کورکورانه دولتمردان این کشور از سیاست های تحمیلی آنان است.

براساس یافته های اداره آمار یونان و نظرسنجی های متفاوتی که تاکنون صورت گرفته، بیش از 80 درصد مردم براین باور هستند که چنانچه دولتمردان یک سیاست مستقل با تکیه بر توانایی های داخلی اتخاذ می کردند، بحران مالی یونان می توانست خیلی زودتر حل شود یا اصلا بوجود نمی آمد.

در همین حال، براساس تحقیقات به عمل آمده حدود 70 درصد از مردم یونان از عملکرد تمام احزاب سیاسی کشور نا امید و بر این باور هستند که احزاب سیاسی یونان با ترکیبی که اکنون دارند، قادر به حل بحران مالی کشور و ایجاد آینده ای بهتر برای شهروندان نیستند.

'ساواس روبولیس' استاد دانشگاه پنتئون یونان می نویسد: براساس تحقیقاتی که صورت گرفته، اکنون یک میلیون و 400 هزار نفر از شهروندان جوان و فعال این کشور بیکار و فقط یکصد و پنج هزار نفر از حق بیکاری بهره مند هستند.

ادامه سیاست ریاضت اقتصادی باعث شده که حدود 600 هزار نفر از شهروندان جوان یونان با استفاده از حقوق ناچیز پدربزرگان خود زندگی کنند.

مردم یونان قبل از انتخابات عمومی سال گذشته و همچنین دومین انتخابات عمومی در شهریور ماه به وعده های ' الکسیس سیپراس' رئیس حزب چپگرای سی ریزا اطمینان کرده و با امید به اینکه این حزب با احزاب سیاسی راستگرای و محافظه کار پیشین تفاوت عمده دارد و قادر به حل بحران مالی کشور خواهد بود، به این حزب رای دادند.

اما با گذشت مدت زمان کوتاهی از برگزاری این انتخابات و همگرایی کامل این حزب و دولت جدید چپگرای این کشور با خواسته های وام دهندگان و تشدید سیاست ریاضت اقتصادی در کشور، مردم کاملاً از این حزب و آینده خود و کشورشان ناامید شده اند.

در آستانه فرارسیدن جشن های میلاد مسیح، خانواده های فقیر و ناامید یونانی تنها امید خود را به حقوق بازنشستگی پدر بزرگان خود دوخته اند اما اصرار اتحادیه اروپا و وام دهندگان خارجی برای تغییر اساسی در ساختار بیمه های تامین اجتماعی کشور و حذف یارانه دولت به این سیستم، باعث شده که یونانیان بخصوص قشر جوان بطور کلی از آینده خود ناامید شوند.

روند اوضاع اقتصادی کشور و افزایش بی سابقه میزان بیکاری باعث شده که تعداد زیادی از جوانان و اساتید این کشور برای یافتن کار راهی کشورهای اروپایی شوند.

انجمن پزشکان یونان روز گذشته در خلال اجلاس پزشکان این کشور اعلام کرد: روند خروج پزشکان از کشور و سفر آنان به کشورهای دیگر بخصوص کشورهای اروپایی باعث خواهد شد که ظرف مدت کوتاهی پزشکانی که در کشور باقی خواهند ماند، برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی به شهروندان کافی نباشند و بیمارستان های کشور با کمبود نیروی متخصص کاری مواجه شوند.

استادان و کارشناسان در این اجلاس با اشاره به کمبود نیروی متخصص در بیمارستان ها به علت توقف استخدام و بکاری گیری پزشکان تاکید کردند: اگر این روش ادامه یابد علاوه بر بحران مالی، با بحران سلامت نیز روبرو خواهیم شد و شهروندان کشور با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

در اجلاسی که روز گذشته در محل انجمن پزشکان یونان برگزار شد، کارشناسان از دولت خواستند با افزایش بودجه مراکز درمانی کشور و تامین کادر پزشکی و دیگر کارکنان مورد نیاز بیمارستان ها، برای حل مشکل درمان و سلامت جامعه اقدام جدی به عمل آورد در غیر این صورت دامنه امراض مختلف در کشور گسترش و مردم به علت عدم دسترسی به خدمات درمانی کافی با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

بحران مالی یونان از پنج سال پیش آغاز شد و یونان تاکنون برای خروج کشوراقدام به دریافت سه بسته کمک مالی از بانک مرکزی اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول کرده ولی این بحران همچنان ادامه دارد و هر روز بر دامنه آن افزوده می شود.

اکنون یونان مبلغ 430 میلیارد یورو بدهی خارجی دارد و در تلاش است با فروختن فرودگاه ها، بنادر و حتی تعدادی از جزایر کشور بخشی از بدهی های خارجی خود را پرداخت کند.

کد خبر 318738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha