یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تظاهرات گسترده مردمی در آستانه تصویب طرح تغییر قانون بیمه‌های تامین اجتماعی و وضع مالیات‌های جدید در سراسر یونان برپا شد و تظاهرکنندگان در آتن ساختمان پارلمان را به محاصره درآوردند و در چند میدان اصلی این شهر گرد آمدند.

پارلمان یونان در محاصره معترضان | تلاش حوزه یورو برای جلوگیری از بروز بحران جدید در یونان

به گزارش ايرنا، تظاهركنندگان آتنی با سر دادن شعارهایی تند علیه ادامه سیاست ریاضت اقتصادی توسط دولت چپگرای یونان و نظام سرمایه داری از دولت خواستند از اطاعت كوركورانه از وام دهندگان خارجی و نظام سرمایه داری دست بردارد و بیش از این جامعه یونان را به سوی فقر سوق ندهد.

با اینكه دولت یونان ماموران انتظامی و امنیتی بسیاری را در تمامی خیابان ها و بخصوص در اطراف پارلمان برای كنترل اوضاع به كار گرفته، تظاهركنندگان تواسنتند با شكستن سد این نیروها خود را به محوطه پارلمان برسانند، جایی كه طرح بحث برانگیز دولت درباره تغییر قانون بیمه تامین اجتماعی و وضع مالیات های جدید در آن بررسی می شود.

تظاهر كنندگان با شعارهایی تند علیه دولت چپگرای یونان از نمایندگان پارلمان این كشور می خواهند كه این طرح را تصویب نكنند، زیرا در هر صورت مخالفان اجرای این طرح، حتی پس از تصویب اجازه اجرای آن را نخواهند داد.

این بزرگترین تظاهراتی است كه بر علیه دولت چپگرای یونان به رهبری آلكسیس چیپراس نخست وزیر برگزار می شود كه با شعار مخالفت با ادامه سیاست ریاضت اقتصادی به قدرت رسید، اما اكنون خود به مجری مسوول و مجری سیاست های مورد نظر بانك جهانی، صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا در این كشور بدل شده است.

تظاهر كنندگان صبح يكشنبه با عبور از خیابان های مركزی شهر آتن، به سوی پارلمان این كشور راهپیمایی كردند و در مقابل پارلمان این كشور با سر دادن شعارهایی چون 'اقشار كم درآمد جامعه بیش از این تحمل سنگینی بار بحران مالی را ندارند'، 'دولت دست از اطاعت كوركورانه از وام دهندگان بردارد' و 'اجازه اجرای خواسته های وام دهندگان خارجی را كه به فقر انجامیده است، نخواهیم داد'، 'دولت از ادامه سیاست های احزاب وابسته به سرمایه داری دست بردار' و 'مردم را به سوی فقر بیشتر سوق ندهید'، خواستار پس گرفتن طرح قانون اصلاحات در ساختار بیمه های تامین اجتماعی شدند.

احزاب سیاسی نیز با انتقاد شدید از عملكرد اقتصادی دولت با انتشار بیانیه های جداگانه ای اعلام كردند: به طرح ارائه شده دولت در باره اصلاحات در ساختیار بیمه های تامین اجتماعی رای منفی خواهند داد.

«دیمتریس كوچوباس» رئیس حزب چپ یونان (KKA) كه در پیشاپیش تظاهركنندگان حركت می كرد، گفت: زمان آن رسیده كه مردم بصورت گستره، فراگیر و روزانه با حضور در خیابان های سراسر كشور علیه دولت به اصطلاح چپگرای سی ریزا یعنی حزب حاكم كه به یك حزب راستگرا و همگام با نظام سرمایه داری مبدل شده است، دست به تظاهرات اعتراضی بزنند.

اعضای اتحادیه سراسری كارمندان و كاركنان ادارات دولتی یونان، اتحادیه سراسری كارگری، اتحادیه سراسری خبرنگاران و اتحادیه سراسری استادان دانشگاه و معلمان از جمله شركت كنندگان در این تظاهرات هستند، همچنین به نشانه مخالفت با تغییر ساختار بیمه های تامین اجتماعی و اعتراض به سیاست ریاضت اقتصادی دولت چپگرای یونان دست به اعتصاب زده اند.

در خلال تظاهرات روز يكشنبه درگیری های مختصری بین نیروهای امنیتی و تظاهركنندگان رخ داده است.

معترضان به سیاست اقتصادی دولت می گویند، تظاهرات گسترده و بی سابقه علیه سیاست های ریاضت اقتصادی دولت چپگرای یونان ادامه خواهند یافت و تحت هیچ شرایطی به اجرای خواسته های وام دهندگان خارجی تن نخواهند داد.

اتحادیه تاجران و صنایع كشور نیز امروز با انتشار بیانیه ای از دولت و پارلمان یونان خواستند كه طرح پیشنهادی دولت را تصویب نكنند زیرا این طرح زیر بنای اقتصادی كشور را بیش از پیش با مشكلات جدی مواجه خواهد كرد.

اتحادیه ها و سندیكاهای سراسری در خلال تظاهرات در شهر آتن با انتشار بیانیه ای اعلام كردند، تظاهرات مشابهی روز یكشنبه با حضور گسترده مردم در تمام دیگر شهرهای كشور علیه سیاست ریاضت اقتصادی دولت برگزار شده است و تا شامگاه ادامه خواهد یافت.

اعتصاب در اعتراض به ادامه سیاست ریاضت اقتصادی دولت یونان، از صبح روز جمعه تا بامداد روز يكشنبه یعنی به مدت 48 ساعت ادامه خواهد داشت.

دولت یونان بطور ناگهانی اعلام كرد: طرح تغییر در ساختار بیمه های تامین اجتماعی، افزایش مالیات ها و كاهش حقوق بازنشسته ها كه حقوق و مزایای ماهانه بیش از یكهزار و 300 یورو دارند، روز شنبه به پارلمان ارائه شد و قرار بود روز يكشنبه به تصویب نمایندگان پارلمان برسید.

  • تلاش حوزه یورو برای جلوگیری از بروز بحران جدید در یونان

در همين حال اعلام شد وزیران دارایی حوزه یورو روز دوشنبه در بروكسل گردهم می آیند تا به توافقی دشوار برای جلوگیری از بروز بحران جدید در یونان دست یابند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروكسل، این نشست فوق العاده در حالی برگزار می شود كه اصلاحات خواسته شده از یونان در قبال كمك مالی به این كشور هنوز نتوانسته است رضایت نهادهای طلبكار (اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی) را جلب كند و همین امر راه را بر پرداخت كمك های مالی بسته است. این نهادها تابستان گذشته و در پی 10 ماه مذاكره، كمك مالی قابل توجه به یونان را پذیرفتند.

«ژان كلود یونكر» رئیس كمیسیون اروپا در مصاحبه روز شنبه با رسانه های آلمانی، گفت: یونان عملا به اهداف اصلاحاتی خود دست یافته است.

19 وزیر دارایی حوزه یورو موسوم به «یوروگروپ» زیر فشار صندوق بین المللی پول كه حمایت از طرح كمك به یونان را مشروط كرده، فردا ساعت 13 به وقت محلی (15 و 30 دقیقه به وقت تهران) راه های كاهش بدهی یونان را كه به 180 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است، به بحث می گذارند.

پارلمان یونان باید روز یكشنبه پس از 48 ساعت اعتصاب سراسری در این كشور، دو اقدام كلیدی در زمینه اصلاحات بازنشستگی و نظام مالیاتی را كه به تعهدات این كشور برای دریافت سومین كمك مالی 86 میلیارد یورویی مرتبط است، تصویب كند. این تدابیر لازمه توافق حوزه یورو برای تخصیص كمك های جدید به یونان است.

یونان تا امروز 21 میلیارد و 400 میلیون یورو كمك دریافت كرده و با سررسید بازپرداخت دو میلیارد و 300 میلیون یوروئی بدهی اش به بانك مركزی اروپا در 20 ژوئیه (30 تیر)، مواجه است.

 اوكلید چاكالوتوس» (Euclide Tsakalatos) وزیر دارایی یونان روز شنبه به همتایان خود در حوزه یورو در مورد بروز بحران تازه ای در یونان هشدار داد.

وی از اعضای یوروگروپ مصرانه خواست تا در نشست فردا اصلاحات صورت گرفته را تایید كنند چرا كه این امر می تواند به یونان برای « بازگرداندن اعتماد سرمایه گذاران و بهبود» وضعیت این كشور كمك كند.

پیشتر وزیر دارایی یونان با همراهی «میشل ساپن» همتای فرانسوی خود موفق شده بود خواسته صندوق بین المللی پول را مبنی بر تصویب تدابیر اقتصادی ویژه در پارلمان یونان برای دریافت سه میلیارد یورو كمك بیشتر، رد كند.

یونان همواره بر آغاز مذاكرات به منظور كاهش بدهی هایش اصرار دارد.

پییر موسكوویسی كمیسیونر امور اقتصادی اتحادیه اروپا پیشتر اطمینان داده بود كه «هیچ دلیلی» برای نگرانی از بروز «بحرانی مشابه سال 2015» كه در جریان آن یونان از احتمال خروج از حوزه یورو جان به در برد، وجود ندارد.

ولفگانگ شوئبله وزیر دارایی آلمان نیز اطمینان داده است: امسال بحران بزرگی در یونان نخواهیم داشت.

همان گونه كه «دونالد توسك» رئیس شورای اروپا روز سوم مه (14 اردیبهشت) گفته است، سران اتحادیه اروپا امیدوارند «بسرعت» به توافقی در مورد یونان دست یابند. آن ها بهار امسال با نگرانی از خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه مواجه هستند و امیدوارند پیش از همه پرسی انگلیس در مورد این مساله، یونان را از دستور كار خارج كنند. همه پرسی در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، 23 ژوئن (3 تیر) برگزار می شود.

بحران یونان از سال 2009 و زمانی آغاز شد كه كسری بودجه قابل توجه این كشور بحران اقتصادی را در منطقه یورو و كل اتحادیه اروپا رقم زد. مقامات وقت یونان با درخواست وام های خارجی تلاش كردند تا كشور را از ورشكستگی نجات دهند. این وام ها در قبال تعهدات مالی سنگین و نیز اجرای سیاست های ریاضتی كه بر زندگی مردم یونان اثر گذاشت، به یونان اعطا شد.

کد خبر 333191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha