همشهری آنلاین: معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تردد خودرو و موتورسیکلت در بستر دریاچه ارومیه با هدف تفریح و گشت در این پارک غیرقانونی و خطرناک است.

تردد خودرو و موتورسیکلت در بستر دریاچه ارومیه غیرقانونی است

به گزارش ايرنا، مسعود باقرزاده کریمی روز شنبه گفت: عبور و مرور در بستر خشک شده دریاچه ارومیه سبب از هم گسیختگی تبلور نمک‌های موجود در آن می‌شود که در این حالت برای بروز گرد و غبار نمکی آماده می‌شود.

وی با بیان این‌ که این کار غیرقانونی است اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تحت هر شرایطی مانع این کار می‌شود و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

باقرزاده کریمی ادامه داد: سست شدن نمک‌های بستر دریاچه ارومیه خطر بزرگی برای منطقه خواهد بود زیرا حوضه را برای بروز ریزگردهای نمکی آماده می‌کند و در این صورت مانع شدن از بروز گرد و غبار نمکی بسیار مشکل خواهد بود.

وی افزود: البته به برخی از کامیون‌ها برای بارگیری محموله نمک جمع شده از بستر رودخانه مجوز داده شده و مسیری حدود 6 متر برای تردد آن‌ها در نظر گرفته شده است که اجازه خروج از این خط تعیین شده را ندارند.

معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تردد کامیون‌های حمل نمک برداشت شده از بستر نیز قبل از پل میان‌گذر دریاچه و در حاشیه بستر امکان‌پذیر است.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست دقت و نظارت کافی را برای جلوگیری از تردد و گشت و گذار خودروها و موتورسیکلت‌ها در بستر دریاچه ارومیه اعمال خواهد کرد.

دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور است و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه‌رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب 26 پیشنهاد در قالب مصوبه‌ای تلاش می‌کند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.

بعد از این که دریاچه ارومیه درصد زیادی از آب خود را از دست داد، یکی از نگرانی مسئولان و اهالی منطقه، بروز گرد و غبارهای نمکی بود که به عنوان عاملی مخرب اهالی منطقه را تهدید می‌کند از این رو کارشناسان زیادی تاکنون نسبت به پایداری تثبیت نمک بستر دریاچه هشدار داده‌اند زیرا در غیر اینصورت فاجعه ریزگردهای نمکی، منطقه را فرا خواهد گرفت.

کد خبر 303377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha