چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

محمد کرباسی: درحالی‌که دولت ترکیه با رسیدن تدریجی جنگنده‌ها و هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکا به پایگاه هوایی اینجرلیک اعلام کرده‌ به‌زودی عملیاتی گسترده در خاک سوریه علیه داعش شروع می‌شود برخی منابع از مذاکرات محرمانه میان واشنگتن و دمشق خبر داده‌اند و اتحادیه عرب عملیات ترکیه را محکوم کرده است.

اوباما

دولت تركيه هرچند در تلاش است نشان دهد كه هماهنگي كاملي با آمريكا درباره سوريه دارد اما در سوي ديگر مذاكرات جدي درباره اين كشور با ايفاي نقش ايران و با حضور آمريكا و عربستان در حال پيگيري است كه نقشه‌هاي آنكارا را با چالشي جدي روبه‌رو مي‌كند.
اعلام خبر شروع همكاري عملياتي آمريكا با دولت تركيه كه طي ‌روزهاي گذشته مشغول بمباران شمال سوريه و عراق بوده باعث گسترش انتقادهاي جهاني شده و دولت سوريه هم هشدار داده كه هرنوع حمله‌اي كه بدون هماهنگي با اين كشور صورت بگيرد نقض حاكميت اين كشور خواهد بود.

مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه تركيه در حاشيه نشست آسه‌آن در مالزي با اشاره به توافق صورت‌گرفته با آمريكا براي استفاده از پايگاه هوايي اينجرليك گفت: به‌زودي ما همراه با هم عمليات گسترده‌اي را عليه داعش شروع خواهيم كرد. وزير امور خارجه تركيه تأكيد كرده كه با شروع عمليات «تأثيرگذار» مناطق مورد حمله براي كساني كه او آنها را «مخالفان معتدل» خواند امن‌تر خواهد شد.

اشاره چاووش اوغلو به نقشه ايجاد منطقه‌اي حائل در شمال سوريه است كه تركيه مي‌خواهد از آن براي ضربه به دولت سوريه استفاده كند. تركيه در تلاش براي ايجاد منطقه‌اي حائل در داخل سوريه است كه حضور نيروهاي كرد در آن ممنوع خواهد بود. دولت تركيه طي روزهاي گذشته علاوه بر بمباران مواضع احتمالي داعش در سوريه اقدام به بمباران شمال عراق به‌عنوان پناهگاه‌‌ نيروهاي پ‌ك‌ك كرده كه با واكنش جدي دولت عراق به‌خاطر نقض حاكميت اين كشور روبه‌رو شده است. منابع نزديك به دولت تركيه اعلام كرده‌اند كه احتمالا عمليات مدنظر تركيه اوايل هفته آينده شروع خواهد شد. اين در حالي است كه مذاكرات محرمانه‌اي در جريان است كه مي‌تواند كل عمليات تركيه را بي‌اثر كند.

  • مذاكرات سخت درباره سوريه

پس از آنكه وزراي امور خارجه روسيه و آمريكا چند روز قبل در قطر به رايزني با كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس درباره سوريه پرداختند اكنون گزارش‌ها از مذاكرات محرمانه آمريكا و سوريه خبر مي‌دهد. پس از مذاكرات اخير روسيه و عربستان درخصوص نظام منطقه‌اي جديد در خاورميانه، گفت‌وگوهاي سوريه و آمريكا نيز به‌صورت محرمانه آغاز شده است. گفته مي‌شود در اين مسير عمان قرار است نقش ويژه‌اي بازي كند.

وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه قرار است به‌زودي راهي مسقط شود و احتمالا در آنجا با عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد. همچنين برخي از منابع از سفر محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران هم به عمان براي اين مذاكرات خبر داده‌اند تا طرح مدنظر منطقه‌اي درباره سوريه به سرانجام برسد. دولت روسيه پيشنهاد تشكيل ائتلافي منطقه‌اي عليه گروه‌هاي تروريستي را داده و مقام‌هاي عربستان را قانع كرده‌اند كه خيال تغيير رژيم در سوريه به هيچ عنوان به حقيقت تبديل نخواهد شد. مقام‌هاي عربستان اين مسئله را پذيرفته‌اند اما دولت تركيه همچنان بر كناره‌گيري اسد پافشاري مي‌كند.

  • محكوميت عمليات پرابهام تركيه

انتقادها از عمليات نظامي تركيه هرروز در حال افزايش است و دولت آمريكا را هم تحت‌تأثير قرار داده است. تركيه در تلاش است با پوشش مبارزه با داعش اقدام به هدف قرار دادن شمال عراق و كردهاي سوريه كند و اين مسئله باعث هشدارهاي جهاني شده است. اتحاديه عرب در بيانيه‌اي حملات تركيه به شمال عراق را محكوم كرده است. دبيركل اتحاديه عرب در اين بيانيه‌، بمباران مناطق شمال عراق توسط تركيه را محكوم كرده و از تركيه خواست به حاكميت ملي عراق احترام بگذارد. در بيانيه اتحاديه عرب از عراق و تركيه خواسته شده براي حفظ صلح در هر دو كشور همكاري‌هاي خود را گسترش دهند.

همچنين در نخستين اختلاف‌هاي مشخص شده ميان واشنگتن و آنكارا، دولت آمريكا گزارش‌ها درباره اينكه پنتاگون به نيروهاي كرد سوري اجازه نخواهد داد در منطقه حائل حضور داشته باشند را تكذيب كرد. يك مقام دولت آمريكا در مصاحبه با خبرگزاري آناتولي تأكيد كرد: آمريكا خود را موظف مي‌بيند كه به حمايت از نيروهاي ضد‌داعش ازجمله كردهاي سوريه و عرب‌ها و تركمن‌ها ادامه دهد تا داعش از مناطق شمالي سوريه بيرون رانده شود. اين در حالي است كه كردهاي سوريه طي حملات تركيه بارها هدف حمله جنگنده‌هاي آنكارا قرار گرفته‌اند. دولت تركيه از قدرت گرفتن كردها و پيروزي‌هاي آنها در مقابل داعش ازجمله در كوباني دل خوشي ندارد و آن را در تضاد با امنيت ملي خود مي‌پندارد.

  • اشتباه آمريكا در انتخاب متحد

خبرگزاري رويترز در گزارشي درباره ائتلاف آمريكا و تركيه اعلام كرده كه دولت اوباما درصورت چنين اقدامي اشتباهي بزرگ در انتخاب متحد خود انجام مي‌دهد.در اين گزارش تأكيد شده كه رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه و حزب عدالت و توسعه، وضعيت مناسبي در داخل اين كشور ندارند و آمريكا در حال ورود به يك بازي سياسي است كه از سوي دولت تركيه آغاز شده است.

دولت تركيه تلاش مي‌كند تا با عمليات نظامي خود آراي حزب عدالت و توسعه را در انتخابات زودهنگام بالا ببرد اما آمريكا با اشتباهش ضربه‌‌اي سخت را متحمل خواهد شد. براساس گزارش رويترز، دولت آمريكا بايد بتواند از نيروهاي كرد در مقابل گروه‌ تروريستي داعش حمايت كند و هميشه اين مسئله را مدنظر داشته باشد.

همچنين حزب دمكراتيك خلق (حامي كردها) مهره جديد مهمي در داخل تركيه به‌حساب مي‌آيد كه محبوبيت خوبي داشته و دولت آمريكا با وارد شدن به بازي اردوغان عملا خود را در مقابل كردهاي تركيه قرار مي‌دهد. در گزارش رويترز آمده است كه دولت اوباما بايد نتايج انتخابات تركيه را مدنظر قرار دهد و فراموش نكند كه در دوران اردوغان چه مشكلاتي را با دولت تركيه پشت‌سر گذاشته است. آمريكا مجبور است درنهايت در مقابل تركيه براي هدف قرار دادن نيروهاي كرد در سوريه بايستد و به همين‌خاطر عمليات مشترك با آنكارا اشتباهي بزرگ در انتخاب متحد از سوي كاخ سفيد خواهد بود.

  • مجازات 18روزنامه‌نگار مخالف دولت تركيه

دادستان كل تركيه براي 18روزنامه‌نگار اين كشور ازجمله سردبير روزنامه مخالف جمهوريت به اتهام «تبليغ تروريسم» درخواست مجازات زندان تا 7.5سال كرده است. خبرگزاري آناتولي گزارش داده كه اين مجازات به‌خاطر چاپ عكس‌هاي گروگانگيري يك دادستان تركيه در دفترش درخواست شده است. مقام‌هاي تركيه همچنين در زمان بمبگذاري در ميان جوانان كرد در شهر سوروچ چاپ تصاوير آن را ممنوع كردند و جلوي دسترسي به شبكه‌هاي اجتماعي را گرفتند.

کد خبر 303211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha