همشهری آنلاین: رایزنی‌های فشرده باراک اوباما و بقیه اعضای دولت آمریکا با اعضای دموکرات کنگره به حمایت شمار قابل توجهی از آنها از توافق با ایران منجر شده است.

اوباما

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که مصمم به اجرایی شدن توافق هسته‌ای با ایران است، به هم حزبی‌های خود در کنگره نزدیک‌تر شده تا رای مثبت آنها را به توافق تضمین کند.

بر اساس این گزارش، شماری از اعضای ارشد دموکرات کنگره چند ساعت بعد از دیدار با اوباما در کاخ سفید حمایت خود را از توافق ایران اعلام کردند. بقیه دموکرات‌ها نیز نسبت به توافق خوش بین هستند البته تعدادی از آنها نیز مردد بوده و منتظر رای‌گیری در ماه سپتامبر هستند.

به نوشته آسوشیتدپرس این توافق، بیش از آنکه مساله اختلاف اوباما با جمهوری خواهان را مطرح کند مساله اختلاف اوباما با دموکرات‌های کنگره است.

اوباما با 80 عضو کنگره در دیدارهای خصوصی یا به صورت گروه‌های کم تعداد صحبت کرده است. وی روز چهارشنبه (14 مرداد) هم در یک دانشگاه آمریکایی صحبت می‌کند که در این نشست نیز 100 دموکرات عضو مجلس سنا و نمایندگان حضور دارند.

در ادامه تلاش‌های کاخ سفید در مسیر همراه کردن نمایندگان کنگره برای دادن رای مثبت به توافق هسته‌ای،'جو بایدن' معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز شماری از اعضای کنگره را برای صبحانه کاری در 'رصدخانه نیروی دریایی' دعوت کرده است. اعضای دولت و دیگر مقامات در مجموع با 175 عضو کنگره رایزنی کرده‌اند، قرار است یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این هفته اطلاعاتی را به اعضای کنگره بدهد.

گفت‌وگوی 'ارنست مونیز' وزیر انرژی آمریکا با 'استنی هویر' عضو دموکرات مجلس نمایندگان در نشست توجیهی در این مجلس میزان اراده دولت را برای پیشبرد توافق نشان می‌دهد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد: مونیز خطاب به هویر در حالیکه در راهرو راه می‌رفتند گفت: 'من بعدا به شما توضیح می‌دهم، اگر چیزی هست که می‌خواهی خصوصی‌تر بپرسی، با من تلفنی تماس بگیر، می‌توانم بیشتر توضیح بدهم.'

اوباما نیز اخیرا در ارتباط تله کنفرانسی با اعضای کنگره گفت که این توافق به معنای واقعی، اهداف را محقق می‌سازد. دموکرات‌ها می‌گویند که اطلاعات جزئی و مفصل اوباما از توافق احترام برانگیز بوده است.

'دن کیلدی' دموکرات عضو مجلس نمایندگان از 'میشیگان' که حمایت خود را از توافق اعلام کرده است می‌گوید که اوباما به اندازه مذاکره کنندگان از توافق اطلاع دارد.

'رائو گریالوا' دموکرات دیگری در مجلس نمایندگان نیز تلاش‌های دولت آمریکا را برای متقاعد کردن کنگره در مورد توافق هسته‌ای ستوده و می‌گوید: احساس تنهایی نمی‌کنیم.

'نانسی پلوسی' رهبر اقلیت مجلس نمایندگان نیز با حمایت از توافق با ایران ابراز اطمینان کرد اگر همانطور که انتظار می‌رود جمهوریخواهان در تلاش برای نابود کردن توافق هسته‌ای، یک قطعنامه عدم تائید را تصویب کنند، اوباما از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد.

پلوسی دیروز (یکشنبه) به خبرنگاران گفت: تعداد زیادی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان تاکید کرده اند طوری رای می‌دهند که وتوی اوباما موثر باقی بماند.

'جرولدو نادلر' دیگر عضو دموکرات مجلس نمایندگان نیز گفت که اوباما در نشستی با دموکرات‌ها در کاخ سفید به نواقص توافق اذعان کرده است.

بر اساس این گزارش تعطیلات تابستانی کنگره در ماه اوت آزمون خوبی خواهد بود در حالیکه گروه‌های طرفدار اسرائیل تلاش‌های خود را برای منصرف کردن اعضای کنگره از تایید توافق ایران افزایش داده‌اند.

تعطیلات تابستانی سنا روز جمعه (15 مرداد) آغاز می‌شود و هر دو مجلس هشتم سپتامبر (17 شهریور) کار خود را از سر می‌گیرند و تا 17 سپتامبر (26 شهریور) زمان دارند تا توافق هسته‌ای را تائید یا رد کنند.

بعضی از اعضای کنگره به دعوت کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) به اراضی اشغالی سفر می‌کنند.

اوباما اعلام کرده در صورت رای منفی به توافق در کنگره، با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری آن را وتو خواهد کرد. در صورتی که دو سوم از اعضای کنگره به توافق رای منفی بدهند رئیس جمهوری توان وتو کردن آن را نخواهد داشت.
دولت آمریکا به دست کم 34 رای در مجلس سنا و 146 رای مثبت در مجلس نمایندگان نیاز دارد تا در صورت رای منفی کلی کنگره به توافق بتواند از نظر قانونی آن را وتو کند.

کد خبر 302962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha